Universal Design for Learning
Elektronische inhouden moeten voor iedere cursist toegankelijk zijn, ongeacht hun capaciteiten of beperkingen. Indien je inhouden aanmaakt, kan UDL een nuttig denkkader bieden.
UDL staat voor “Universal Design Learning”. Dit komt erop neer dat je bij het ontwerpen van leerinhouden genoeg rekening moeten houden met verschillende leerstijlen, noden en voorkeuren van je cursisten.
Jouw cursisten volgen samen les, maar als je hen als individuen bekijkt, kunnen ze heel verschillend zijn. Ze hebben vermoedelijk een andere achtergrondkennis of hebben voor jouw cursus al andere opleidingen gevolgd. Ze hebben waarschijnlijk ook verschillende vaardigheden of culturele ervaringen. Je kan onmogelijk met dit alles rekening houden, maar UDL biedt 3 basisprincipes aan die je kunnen helpen om leerinhouden zo universeel mogelijk toegankelijk te maken.
De 3 basisprincipes betreffen:
-
Wat men leert – Informatie aanbieden
-
Hoe men leert – Actie en expressie
-
Waarom men leert – Betrokkenheid
Hieronder vind je een overzicht van deze basisprincipes en ook concrete richtlijnen om ze te helpen realiseren in de praktijk.
Bron: Siho