L’apprentissage collaboratif en tant que démarche pédagogique
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive and individualistic learning (5th editions). Boston: Allyn and Bacon.
Les différentes formes d’apprentissage collaboratif
Dienst Onderwijsontwikkeling (2008). Een stappenplan voor peerassisted learning. Arteveldehogeschool
Ten Cate, T., Tromp, T., & Cornwall, M. (1984). De student als docent. Contactgroep research wetenschappelijk onderwijs, Uitgeverij Het spectrum, Antwerpen/Utrecht.
Apprentissage collaboratif en ligne – les outils de communication
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). Learning together virtually. In Clark R. C., & Mayer, R. E. e-learning and the science of instruction. Pfeiffer, San Francisco
Conditions pour l’apprentissage collaboratif en ligne
De Wever, B., Valcke, M., Van Winckel, M., & Kerkhof, J. (2002). De invloed van ‘structuur’ in CSCL omgevingen: een onderzoek naar online discussiegroepen bij medische cursisten. Pedagogisch tijdschrif, 27, 105-128.
De Wever, B., Schellens, T. & Valcke, M. (2005). Samenwerkend leren via informatie- en communicatietechnologie. In D’Haese, I. & Valcke, M. Digitaal leren. ICT toepassingen in het hoger onderwijs. Lanno Campus Tielt.
Schellens, T., & Valcke, M. (2002). Asynchrone discussiegroepen: een onderzoek naar de invloed op cognitieve kennisverwerving. Pedagogische Studieën, 79(6), 451-468.
La dynamique de groupe
Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63, 384-399.
Remmerswaal, J. (1995). Handboek groepsdynamica. Een nieuwe inleiding op theorie en praktijk. Soest: H. Nelissen.
Evaluation de l’apprentissage collaboratif en ligne
De Wever, B., Schellens, T. & Valcke, M. (2005). Samenwerkend leren via informatie- en communicatietechnologie. In D’Haese, I. & Valcke, M. Digitaal leren. ICT toepassingen in het hoger onderwijs. Lanno Campus Tielt.
Dienst Onderwijsontwikkeling (2008). Een stappenplan voor peerassisted learning. Arteveldehogeschool