De rollen van de e-coach
Wanneer je cursist een digitale opleiding volgt, of dit nu gaat om gecombineerd lerenEen combinatie van contactonderwijs en afstandsonderwijs.
(Contactonderwijs = onderwijs in een rechtstreeks contact tussen de leraar of begeleider van een onderwijsactiviteit en de cursist, gebonden aan een bepaald tijdstip en plaats van onderwijsverstrekking)
of afstandslerenAfstandsonderwijs = onderwijs dat via media wordt verstrekt, waardoor de cursist niet aan een bepaald tijdstip of plaats van onderwijsverstrekking is gebonden., is discipline en doorzettingsvermogen noodzakelijk. Je cursist volgt immers de cursus helemaal zelfstandig en moet zelf de tijdstippen bepalen wanneer hij dat doet.
De aanwezigheid van een e-coach is hierbij zeker een waardevolle hulp om door te zetten. De e-coach zal de leerprocessen begeleiden. Jij, als e-coach, stimuleert en activeert de leerhouding van je cursist. Als e-coach probeer je het beste uit je cursist te halen niet alleen door informatie over te brengen maar vooral ook door te motiveren, aan te moedigen, uit te dagen, samen te vatten, te stimuleren…
Je kunt verschillende rollen vervullen in het begeleiden van de onderwijsactiviteiten via een digitale omgeving:
een pedagogisch- inhoudelijke rol
Om die rollen te kunnen vervullen, beschik je best ook over een aantal specifieke competenties, zoals bv. ICT-vaardigheden of welbepaalde didactische vaardigheden.
Een overzicht van de belangrijkste competenties vind je terug onder het deel ‘Uitdieping’.