Het TPACK model als uitgangspunt
De training digitale didactiek neemt het TPACK model (Koehler & Mishra, 2006) als uitgangspunt doorheen de diverse modules. Het TPACK model geeft aan dat succesvolle ICT implementatie veronderstelt dat een lesgever:
-
weet wat er moet onderwezen worden
-
weet hoe hij dit best kan onderwijzen
-
weet welk ICT hulpmiddel potentieel biedt om dit te realiseren
-
zich bewust is van de context waarbinnen hij functioneert
Het TPACK model, zoals geïllustreerd in figuur 1 op de volgende pagina, onderstreept dus het belang van diverse soorten kennis die elkaar aanvullen en overlappen (klik op de velden voor meer uitleg). Uitgangspunt bij TPACK is de overlap tussen de velden, het is met andere woorden niet voldoende dat lesgevers beschikken over afzonderlijke kennis van ICT, didactiek en vakinhoud. TPACK onderstreept juist het belang dat je begrijpt hoe deze drie kennisdomeinen samenhangen en elkaar versterken. Het model geeft op deze manier aan dat ICT nooit de sturende factor kan zijn. ICT is eerder een oplossing voor vakdidactische uitdagingen waarmee de lesgever wordt geconfronteerd. De huidige training vertrekt vanuit de TPACK gedachte in die zin dat het sterk focust op de verbinding tussen technologie en de didactische mogelijkheden. In de cases wordt tevens een link gemaakt met de inhoudelijke expertise van lesgevers.