Het ontwikkelen van TPACK: Analyse van de praktijk
Het ontwikkelen van digitaal leermateriaal begint met de volgende vragen:
-
Wat wil je bereiken met je cursisten. Wat zijn m.a.w. de doelstellingen?
-
Hoe wil je dit aanbrengen. Welke werkvormen zijn passend?
-
Welk ICT hulpmiddel biedt hier potentieel? Welk type hulpmiddel kan hier helpen?
Een analyse is dus een eerste stap. Dit kan je uitvoeren met behulp van het TPACK model. Op deze manier zie je hoe het TPACK model betekenisvol kan zijn voor je eigen situatie.
Dit stukje heeft tot doel om je te ondersteunen in het leggen van linken tussen ICT hulpmiddelen en didactiek. Dit stukje zal je begeleiden in het maken van een keuze voor een type hulpmiddel. De module ‘ontwerp’ zal dit concretiseren, de module bespreekt namelijk per hulpmiddeltype diverse mogelijkheden.
De focus ligt in dit tweede deel dus vooral op de manier waarop ICT hulpmiddelen een meerwaarde kunnen zijn voor jouw vooropgestelde doelstellingen en werkvormen. De link met het vakgebied komt hier dus niet aanbod. Het soort doelstellingEen doelstelling beschrijft wat je wilt bereiken met je cursisten. Doelstellingen variëren van een focus op kennis, vaardigheden, attitudes of competenties (=integratie van kennis, vaardigheden en attitudes). en werkvormWerkvormen geven aan hoe je wilt werken en specificeren activiteiten voor de lesgever en de cursist. De keuze voor een werkvorm zal samenhangen met de vooropgestelde doelstellingen en de context. dat je vooropstelt zal wel nauw samenhangen met het vakgebied waarin je studenten wilt inleiden.
Een praktische vakgebied bv. bouw zal eerder vaardigheidsdoelstellingen hebben waar een theoretisch vakgebied bv. wiskunde eerder kennisgerichte doelstellingen zal hebben.