Dé methode om TPACK te ontwikkelen bestaat tot op heden niet. In de praktijk worden diverse methodes gehanteerd om TPACK te ontwikkelen. De auteurs van het TPACK model groeperen deze tot drie soorten aanpak elk met hun sterktes en zwaktes.
1. Het opbouwen van activiteitenstructuren (activity types)
Deze methode richt zich in eerste instantie op het identificeren van deze centrale leeractiviteiten binnen een kennisdomein zoals bv. groepsdiscussie, veldwerk, labo etc. Deze activiteitenstructuren zijn heel context specifiek. Na het inventariseren wordt gekeken hoe technologische toepassingen deze centrale activiteiten kunnen ondersteunen op basis van de relatie tussen de technologie-kenmerken en de activiteiten.
Voordeel van deze benadering | Nadeel van deze benadering |
|
|
2. Technology mapping
(TPK -> TPACK)
Aanpak gericht op het potentieel van de technologieën en de technologische hulpmiddelen in het ondersteunen van werkvormen, doelstellingen, en evaluatiemethodieken. Aanleggen van een algemene kennisbasis rond het educatieve potentieel van technologieën met als doel dat docenten/leerkrachten deze kennis kunnen toepassen op het eigen kennisdomein.
Voordeel van deze benadering | Nadeel van deze benadering |
|
|
3. Leren door het ontwerpen (learning technology by design)
(Simultaan ontwikkelen van PCK en TPACK )
De derde aanpak is de meest ingrijpende aanpak. De aanpak gaat uit van ‘ontwerpteams’ van leerkrachten/docenten die nadenken over de technologie-component terwijl men een leeromgeving/ een les aan het ontwikkelen is.
Voordeel van deze benadering | Nadeel van deze benadering |
|
|
Nood aan duiding?
Ga naar de theorie voor een inleiding
Lees de praktijkverhalen voor een concretisering
Maak de oefeningen voor toepassing