Het gebruik van Storify (organiserend hulpmiddel) in Engels
“Het online verzamelen van informatie én het maken van een essay sluit aan bij de wereld van mijn studenten; ze kunnen gebruik maken van social media bronnen zoals Facebook maar ze leren vooral om kritisch te kijken naar deze internetbronnen. Het feit dat hun essay gekoppeld is aan een openbaar profiel maakt ook dat ze zich bewuster zijn van de vele lezers van hun werk, dit had onder andere een effect op hun taalgebruik.”
Situering van het praktijkvoorbeeld
Dit praktijkvoorbeeld komt uit de opleiding ‘Lerarenopleiding: Secundair Onderwijs, Vakstudie: Engels’ aan de Arteveldehogeschool (Hoger onderwijs). In het tweede jaar krijgen studenten een uitdieping in de Engelse en Amerikaanse cultuur meer bepaald de politiek en het onderwijs. Als onderdeel van dit vak moeten studenten zich verdiepen in één specifiek onderwerp naar keuze. Ze schrijven hierover een essay waarvoor ze aanvullende informatie opzoeken. Er was de nood aan een platform dat studenten toeliet om hun bronnen te verzamelen, deze te organiseren én het proces en het resultaat te delen met hun medestudenten.
Klik op de velden voor meer informatie over de manier waarop het digitaal uitgewerkte materiaal (technological) ondersteunend was voor de vakinhoudelijke (content) en de didactische uitdaging (pedagogical) van de lesgever.