Identificatie van de casus
Context: Hoger onderwijs
Opleiding: Dit leertraject behoort tot het vormingsaanbod voor docenten; alle docenten van de hogeschool mogen eraan deelnemen.
Centrale behoefte: De docenten moeten of willen hun opleidingsonderdeel anders aanbieden aan studenten en zijn op zoek naar manieren waarop dit kan. In de eerste plaats didactisch (wat is mogelijk binnen de wettelijke kaders) maar ook technologisch (welke middelen zijn er binnen en buiten Blackboard). Die informatie vormt de inhoud van 9 modules. Deze modules werden/worden ook als face-2-face workshops aangeboden, maar daar kunnen geïnteresseerde docenten vaak niet aan deelnemen, wegens tijdgebrek, verplaatsingsongemakken, enz. Daarom worden deze inhouden ook online aangeboden.
Gedurende dit online traject zien de cursisten mekaar niet (tenzij ze toevallig op dezelfde campus zouden zijn) maar moeten ze mekaar wel feedback geven en persoonlijke informatie delen (bv. hun aanpak, hun bezorgdheden, enz.). Tijdens deze inleidende workshop leren de deelnemers hun coaches en medecursisten kennen waarmee ze dit leertraject zullen doorlopen, en kiezen zij hun ‘buddy’.
Inhoudelijke component
Tijdens de workshop komen 10 didactische vragen aan bod : Doelstellingen, Doelgroep, Voorkennis, Evaluatie, Ontwerp, Werkvormen, Verschillende vormen van blended leren, Motivatie, Leermaterialen en ECTS-fiche en studiewijzer.
Pedagogische component
Doelstellingen
Tijdens de workshop streven we 3 doelen na:
- Docenten maken een start met het ontwerp van hun cursus, aan de hand van een aantal didactische vragen.
- Docenten krijgen informatie over het verloop van het verder (online) traject ; wie wil kan meteen zijn laptop bedrijfsklaar laten maken om dit traject aan te vatten.
- Docenten leren mekaar als medestudenten kennen (doorheen opdrachten waaraan ze meteen samenwerken) zodat er minder schroom is om mekaar online feedback te geven ; ook kiezen ze een ‘buddy’ waarmee ze zullen sparren tijdens het leertraject.
Werkvormen
Voor de workshop bereiden de deelnemers een aantal zaken voor.
Tijdens de workshop worden verschillende werkvormen gehanteerd: doceren, flipped classroom, zelfstandige reflectieoefeningen, klasgesprek, roezemoesgroepjes, enz.
Evaluatie
Er is geen evaluatie. Wel leveren de deelnemers het ontwerp in dat zij vooropstellen voor hun opleidingsonderdeel bij wijze van ‘inschrijving’ voor het online leertraject. Tijdens het online leertraject maken zij per module een verwerkingsopdracht waarop ze feedback krijgen.
Technologische component
Deze workshop verloopt face-2-face, in groepen van ongeveer 10 personen. Er wordt gebruik gemaakt van een Prezi-presentatie, gestreamde filmpjes, websites en documenten die zij vooraf geraadpleegd hebben via de Blackboard-leeromgeving.
Als de cursisten bezorgdheden hebben over de technologische aspecten van het online leertraject, dan kunnen ze hun laptop meebrengen en wordt dit meteen in orde gebracht (na afloop van de workshop, samen met hen).