Quiz samenvatting
0 van 4 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
Informatie
Ontwerpprincipes van Mayer
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
Tijd voorbij
Categorieën
- Niet gecategoriseerd 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 4
1. Vraag
Welke principes heeft men toegepast in beeld 2 die niet toegepast zijn in beeld 1?
Beeld 1:
Beeld 2:
Correct
Om van beeld 1 naar beeld 2 te gaan hebben we gebruik gemaakt van het personaliseringsprincipe en van het signaliseringsprincipe.
Incorrect
Om van beeld 1 naar beeld 2 te gaan hebben we gebruik gemaakt van het personaliseringsprincipe en van het signaliseringsprincipe.
-
Vraag 2 van 4
2. Vraag
Bekijk het onderstaand voorbeeld en duid aan welk ontwerpprincipe van Mayer hier werd toegepast.
VOOR
Een huis, ook wel woning genoemd, is een gebouw dat muren rondom een binnenruimte heeft, evenals een dak.
Een huis heeft tenminste één ingang, meestal in de vorm van een deur.
NA
Correct
Zeer goed. Het multimediaprincipe kan je hier duidelijk uithalen doordat een tekening of afbeelding zoveel meer zegt dat alleen woorden.
Incorrect
Kijk nog even goed de theorie er op na. Door het gebruik van een afbeelding of tekening zorg je ervoor dat je cursist beter leert dan alleen van tekst.
-
Vraag 3 van 4
3. Vraag
Bekijk onderstaand voorbeeld en duid het toegepaste ontwerpprincipe van Mayer aan.
VOOR
Meng de bloem met het zout en maak een kuiltje in het midden. Los de gist en de suiker op in 200 ml lauw water, giet dit in het kuiltje en meng met een beetje van de bloem. Dek de kom af en laat 45 minuten rusten op een warme plek. Kneed de rest van de bloem met het gistmengsel en de olie tot een soepel deeg. Dek af en laat het ongeveer 2 uur rijzen op kamertemperatuur. Kneed het deeg snel door en maak er een lang brood van. Leg het op een met bakpapier beklede bakplaat, en laat nog ongeveer 1 uur rijzen. Verwarm de oven voor op 220° C en zet een schaaltje heet water op de bodem van de oven. Bak het brood 40 à 45 minuten, tot het mooi goudbruin is.
NA
- Meng de bloem met het zout.
- Maak een kuiltje in het midden.
- Los de gist en de suiker op in 200 ml lauw water.
- Giet dit in het kuiltje.
- Meng met een beetje van de bloem.
- Dek de kom
- Laat 45 minuten rusten op een warme plek.
- Kneed de rest van de bloem met het gistmengsel en de olie tot een soepel deeg.
- Dek af
- Laat het ongeveer 2 uur rijzen op kamertemperatuur.
- Kneed het deeg snel door.
- Maak er een lang brood van.
- Leg het op een met bakpapier beklede
- Laat nog ongeveer 1 uur rijzen.
- Verwarm de oven voor op 220° C.
- Zet een schaaltje heet water op de bodem van de oven.
- Bak het brood 40 à 45 minuten, tot het mooi goudbruin is.
Correct
Je hebt het juiste ontwerpprincipe eruit gekozen. Dit recept leest duidelijk veel beter als de tekst wordt opgesplitst en de kernwoorden wat extra aandacht krijgen. Het signaliseringsprincipe helpt je cursist om meer informatie op te slaan.
Incorrect
Als je beide recepten er nog eens op naleest, merk je duidelijk dat de genummerde tekst veel beter leest en dat je sneller informatie zult onthouden doordat de kernwoorden extra aandacht hebben gekregen. Het correcte principe dat hier werd toegepast is het signaliseringsprincipe. Kijk in de theorie en de uitdieping voor meer uitleg hierover.
-
Vraag 4 van 4
4. Vraag
Welke ontwerpprincipe werd hier toegepast?
Bekijk beide video’s en duid aan de 2 toegepaste principes aan.
VOOR
NA
Correct
In deze oefening werd enerzijds voor een combinatie van beeld met audio gezorgd, het zogenaamde modaliteitsprincipe omdat audio beter is dan geschreven tekst en op die manier het visuele kanaal niet wordt overbelast.
Anderzijds pasten we een gelijkaardig principe toe door enkel beeld met audio te combineren om dat dit beter is dan beeld + audio + tekst. Door het gebruik van het overtolligheidsprincipe vermijd je ‘cognitieve overload’.
Incorrect
In deze oefening werd enerzijds voor een combinatie van beeld met audio gezorgd, het zogenaamde modaliteitsprincipe omdat audio beter is dan geschreven tekst en op die manier het visuele kanaal niet wordt overbelast.
Anderzijds pasten we een gelijkaardig principe toe door enkel beeld met audio te combineren om dat dit beter is dan beeld + audio + tekst. Door het gebruik van het overtolligheidsprincipe vermijd je ‘cognitieve overload’.