Keuzefactoren
De keuze tussen zelf ontwikkelen of laten ontwikkelen hangt af van:
- Beschikbare software, tools en apparatuur
- Beschikbare middelen (budget, mensen en tijd)
- Complexiteit van de leerobjecten
- Eigen ervaring met de tools en met het ontwikkelen van (e-)leerobjecten
- Scope van het project (grootte van de doelgroep, duurtijd van de cursus)
In de eerste plaats zul je rekening houden met wat in jouw omgeving beschikbaar is. Dit betreft niet alleen een eventuele beschikbare (soms verplichte) digitale leeromgeving (zie verder) met haar eigen tools, maar ook heeft je organisatie mogelijk (betalende) licenties aangekocht voor specifieke softwaretoepassingen, of kun je beschikken over specifieke apparatuur (bv. een professionele videocamera). Als je niet klaar ziet in wat beschikbaar is, kan dit een goede reden zijn om extern te laten ontwikkelen of verdere begeleiding te zoeken bij de opstart.
Uiteraard zul je ook rekening moeten houden met je beschikbare middelen (geld, mensen en tijd). Als je zelf gaat ontwikkelen voorzie dan zeker de nodige tijd. In de praktijk is dit dikwijls nog de meest blokkerende factor om tot een succes te komen. Hou er rekening mee dat je bij extern ontwikkelen projectmatig zult moeten werken en dat je ook extra tijd moet uittrekken voor het sturen, opvolgen, testen, goedkeuren, enz.
De complexiteit van de leerobjecten is vaak een dwingende reden om extern te gaan. Simulaties en games zijn typische voorbeelden van complexe leerobjecten die je moeilijker zelf kunt ontwikkelen .
Het gebrek aan eigen ervaring met de tools en met het ontwikkelen van
(e-)leerobjecten zal vaak een belangrijk argument zijn om niet zelf aan de slag te gaan. Algemeen mag je stellen dat het ontwikkelen van goede leerobjecten een vak is, een vak dat door langdurig oefenen geleerd moet worden. Maar dat wil niet zeggen dat alleen professionele contentontwikkelaars een rol in het ontwikkelproces hebben. Als je de tijd en de middelen hebt, kun je net zo goed zelf die ervaring opdoen. Stap voor stap, klein beginnend. Voor alle duidelijkheid: als we het hebben over ervaring dan betreft het hier ervaring met het ontwikkelen van e-leerobjecten of met het gebruik van specifieke tools. Je vakdidactische kennis wordt geenszins in twijfel getrokken!
Ten slotte speelt ook de scope van het project een rol. Voor een beperkte groep cursisten en een korte doorlooptijd kun je als beginner best wel alles zelf uitproberen. Voor een brede groep en voor langere tijd doe je meestal beter een beroep op een professionele contentontwikkelaar.