Structuur en scenario
We ontwerpen e-leerinhoud aan de hand van een structuur en een scenario. De structuur is de kapstok waaraan we de leerinhouden later zullen koppelen. Het scenario verwijst naar het verhaal, de manier waarop je de leerinhouden brengt.
Structuur = inhoud opdelen in kleinere eenheden en ordenen in een boomstructuur
Scenario = gevarieerde herhaling inlassen (teksten, beelden, animaties, interactie, oefeningen)
Structuur
Werkvormen met digitale ondersteuning…worden ingeschakeld.
Bijvoorbeeld : door een hoofdstuk in te leiden met een voorkennistoets, en in de feedback ervan te duiden op wat volgt, krijgt de cursist kans om gerichter de verschillende onderdelen te bekijken.
Een didactisch verantwoorde structuur moet garanderen dat elke cursist voldoende geprikkeld wordt om het aangeboden traject tot een goed einde te brengen:
Scenario: gevarieerde herhaling
Bouw een boeiend en leervriendelijk verhaal. Breng elk onderdeel van de structuur, dus elk stukje inhoud, aan door middel van gevarieerde herhaling. Voorzie hierbij meerdere leerstijlen: (inter)actief ervaren, observeren, reflecteren, conceptualiseren, experimenteren, toepassen.
In de praktijk pas je die leerstijlen toe door het gebruik van teksten, schema’s, verhalen, beelden, klanken, video’s, animaties, simulaties, testreeksen, interactieve animaties, oefeningen, enz.