Welkom! › Forums › 20150319 · Antwerpen · Mieke Hoing › Opdrachten › Module 2: Ontwerp
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 9 stemmen, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Bert Van Aken.
-
AuteurBerichten
-
-
26/03/2015 om 13:37 #27418MiekeModerator
Bepaal op basis van de theorie welke hulpmiddelen jij kunt inzetten en waarom. Splits je cursus op (in schermen) en bepaal voor elk het bijhorende hulpmiddel. Je kunt hiervoor gebruik maken van bijgevoegd sjabloon.
Bij de casussen vind je 2 uitgewerkte voorbeelden.Je werkt je blauwdruk uit module 1 dus verder uit:
- Stel een logische, duidelijke structuur op
- Je bepaalde al welke hulpmiddeltypes je wilt gebruiken. Werk dit verder in detail uit. Welke concrete (combinaties van) hulpmiddelen voor welk stukje inhoud? Zorg voor voldoende afwisseling.
- De laatste kolommen van het sjabloon vormen een soort to do lijst voor jezelf: welke stukjes ga zelf maken, welke stukjes bestaand materiaal kun je gebruiken, aan wie kun je nog materiaal vragen? In de laatste kolom kun je de status opvolgen.
Deadline: In module 3 bouw je weer verder op het resultaat van deze opdracht. Deze moet dus ten laatste klaar zijn voor de start van module 3 (ten laatste 15 april).
Maar wacht niet tot die datum om iets te posten! Het uitwerken van een goede structuur doe je niet in één dag tijd. Dat gaat gepaard met voortschrijdend inzicht. Ik wil jullie daarom van harte uitnodigen om regelmatig drafts van jullie werk op het opdrachtenforum te posten. Zo kun je elkaar als klankbord gebruiken en zelf ook inspiratie halen uit het werk van je medecursisten.
Veel succes!
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
27/03/2015 om 14:53 #27440Danny VerheydenDeelnemer
In bijlage mijn tweede opdracht.
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
30/03/2015 om 09:39 #27461MiekeModerator
Jij bent goed op dreef, Danny! 🙂 Fijn om dat te zien!
Ik zie dat je als informatiehulpmiddel telkens voor tekst en illustratie kiest. Misschien kun je alvast concretiseren: welke stukken tekstueel, wat visueel en in welke vorm. Houd daarbij Mayers principes goed in het achterhoofd!
Wellicht heb je dit al min of meer in je hoofd. Ik denk dat het je zal helpen om dat ook al te noteren in een extra kolom of zo.Neem ook de andere informatiehulpmiddelen (video, screencast, …) eens in overweging. Kijk zeker nog eens naar de voor- en nadelen van elke hulpmiddel.
Groetjes,
Mieke
-
-
31/03/2015 om 14:45 #27486Mark GoovaertsDeelnemer
Dag Mieke,
Hierbij mijn tweede bijdrage. Hopelijk deze keer al wat beter afgebakend?
Groeten,
MarkBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
01/04/2015 om 11:26 #27495MiekeModerator
Bedankt voor je bijdrage, Mark.
Ik vind jouw structuur erg overzichtelijk. Fijn ook om te zien dat je heel wat variatie aanbrengt in de gebruikte hulpmiddelen.
Zoals ik ook bij Danny aangaf, kun je in een volgende fase bij de informatiehulpmiddelen alvast concretiseren wat je precies als tekst aanbiedt, en wat als ‘visual’.
Denk na over het ontwerp van die visuals en welke tekst er dan nog nodig is, zonder redundante informatie aan te bieden (cfr. overtolligheidsprincipe van Mayer).Veel plezier met de verdere uitwerking hiervan!
-
-
01/04/2015 om 20:51 #27503Eva MoeraertDeelnemer
Hier al een eerste poging tot ontwerp.
Vraag : Bij de stukjes ‘doen’ wil ik hen thuis dingen laten testen op hun persoonlijke opnametoestel, maar ik kan dat niet checken of in een online test gieten, lijkt mij. Ik geef ze hier eigenlijk een heel vrijblijvende opdracht, waarvan ik hoop dat ze die wel doen. Iemand hier al ervaring mee of oplossingen voor?
EvaBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
02/04/2015 om 08:31 #27511MiekeModerator
Hoi Eva,
Ik zie een mooie afwisseling van weten (hoe) en doen, en een gedetailleerde structuur.
In de structuur zie ik momenteel 1 niveau. Het kan zinvol zijn om enkele topics te clusteren in overkoepelende titeltjes en zo de inhoud nog meer te structureren. Zeer afhankelijk van de inhoud uiteraard. Bekijk even hoe dat voor jou inhouden ligt.Een paar keer kies je als hulpmiddel podcast of video. Houd bij de uiteindelijke keuze zeker het multimediaprincipe van Mayer in het achterhoofd.
Wat jouw vraag betreft, enkele suggesties:
- Is dit de allereerste les? Zo niet, kun je in de voorgaande les het belang benadrukken van een goede kennis van de werking van hun eigen toestel. Je kunt benadrukken dat hen dat nadien tijd zal besparen enz. Op die manier kun je op de motivatie proberen in te spelen.
- Ik neem aan dat studenten in de les met het toestel aan de slag zullen gaan? Studenten die dan zitten te knoeien, kun je op dat moment daarover aanspreken.
- Misschien kun je hen een klein fragmentje laten opnemen en vooraf insturen? Ik kan niet inschatten of je uit zo’n fragment kunt afleiden of ze alles gedaan hebben? Je kunt die fragmenten dan steekproefgewijs beluisteren, of gewoon opvolgen wie ’t wel en niet gedaan heeft.
Maar misschien hebben de anderen nog betere ideeën!
Groetjes,
Mieke
-
-
03/04/2015 om 14:20 #27529Katrien De WestelinckDeelnemer
Dag iedereen,
hierbij mijn tweede opdracht. Net voor de paasvakantie.
Voor iedereen een fijne paasvakantie
Katrien De Westelinck
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
16/04/2015 om 19:03 #27641MiekeModerator
Hallo Katrien,
Je beschrijft een uitgebreid scenario en maakt gebruik van een hele waaier aan informatiehulpmiddelen. Ik heb het gevoel dat je al een heel duidelijk beeld hebt van welk stukje inhoud je op welke manier gaat aanreiken. Fijn ook om te lezen dat je gebruik kunt maken van stukjes bestaand materiaal. Dat scheelt weeral in tijd 😉
Ik blijf een beetje met dezelfde bedenking zitten als bij opdracht 1: je gebruikt heel veel informatiehulpmiddelen en weinig oefen- of samenwerkingshulpmiddelen. M.a.w. je studenten krijgen alles -weliswaar heel netjes 🙂 — op een blaadje gepresenteerd, en hebben weinig actieve inbreng. Het is dan moeilijker om hen geboeid te houden en de kans is groter dat ze vroegtijdig afhaken.
Door oefeningen, discussieopdrachten, reflectievragen, … af en toe in te voegen, vermijd je dit.
Maar zoals gezegd bouw je wel heel veel variatie in in de informatiehulpmiddelen zelf, wat uiteraard ook een positief effect heeft op de motivatie van studenten.
-
-
03/04/2015 om 15:36 #27532Griet LuytenDeelnemer
Hallo
Hierbij mijn eerste versie (nog niet af).
Groetjes iedereen
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
07/04/2015 om 11:55 #27548Karen RyckaertDeelnemer
Dag iedereen
Mijn excuses voor het late inleveren van mijn opdracht.
Ik heb een extreem drukke werkweek (waarin ik niet ben toegekomen aan digitale didactiek) moeten bekopen met een week ziek zijn (waarin ik ook niet ben toegekomen aan digitale didactiek).
Maar ik deed een inhaalbeweging en ben nu opnieuw van de partij!Groetjes,
KarenBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
16/04/2015 om 20:35 #27643MiekeModerator
Hoi Karen,
Dit is zeker al een mooie uitwerking van je scenario.
Ik merk wel dat er blijkbaar wat verwarring is over de doelstelling ‘laten zien’. Bij de doelstelling moeten studenten de verworven kennis en vaardigheden kunnen toepassen. Je kiest hier telkens voor een informatiehulpmiddel. Ik vermoed dus dat je bedoelt dat jij hen iets wil ‘laten zien’. Maar dat valt dan eerder onder weten of weten hoe. Stuur je dat nog even bij?
Bij de leerobjecten mag je gerust al wat concreter zijn. Als je bijv. kiest voor tekst en illustratie, bedenk dan alvast welk soort illustratie (schema, foto, grafiek, diagram, …) je wilt gebruiken, en wat dan nog in de begeleidende tekst moet.
Ook bij video bijv.: denk alvast eens na over wat daarin moet. Ga je filmen in een basisschool? Of moet eea. geënsceneerd worden? …Verder valt het mij op dat je in de secties 4 t.e.m. 11 uitsluitend informatiehulpmiddelen kiest. Misschien kun je ook daar wat meer variatie aanbrengen door nog samenwerkings- of oefenhulpmiddelen in te voegen?
Ik kan niet goed inschatten hoe uitgebreid de geselecteerde inhoud is, maar ik heb het gevoel dat dit misschien wat veel is om allemaal binnen dit traject uit te werken. We zien wel hoever je geraakt. Als je al een aantal leerobjecten kunt uitwerken, heb je wellicht ook voldoende bagage om nadien de andere verder uit te werken.
Met nog een paar kleine aanpassingen, heb je een mooi scenario om mee aan de slag te gaan!
-
-
08/04/2015 om 13:15 #27554Griet LuytenDeelnemer
Hallo allemaal
En hier versie II.
Groetjes en een goede gezondheid allemaal
Griet
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
16/04/2015 om 19:59 #27642MiekeModerator
Hallo Griet,
Ik zie inderdaad dat je ’t over een heel andere boeg hebt gegooid dan in opdracht 1, zoals gezegd op Skype 🙂 Voortschrijdend inzicht! 😉
Ik zie dat je ook de face-to-face component in het sjabloon hebt opgenomen. Prima, zo heb je een mooi overzicht. Voor de komende opdrachten mag je je uiteraard beperken tot het digitale gedeelte.Ik vind de structuur overzichtelijk en logisch opgebouwd.
Bij de informatiehulpmiddelen lees ik vaak hetzelfde bij leerobject: “site met tekst, gedeelde docs op Google drive, beelden, hyperlinks, video”. Ik zie dat je daar gebruik gaat maken van bestaand materiaal, dus ik vermoed dat je dat nog moet bekijken om dan een selectie te maken?
-
-
13/04/2015 om 13:53 #27585Wouter DeketelaereDeelnemer
Hallo allemaal,
hierbij mijn poging van deze opdracht. Ik heb blijkbaar moeite om mij te beperken tot één specifieke topic. Misschien komt wel door de inhoud, maar makkelijk vind ik het toch niet. Ik verwijs ook naar een organiserend hulpmiddel waaraan ik ook aan het werken ben. Die kan je hier vinden: http://prezi.com/8xvtkhwgizf1/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Groeten,
WouterBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.-
16/04/2015 om 20:49 #27644MiekeModerator
Hey Wouter,
Ik merk inderdaad dat je moeite hebt om je te beperken 😉
Mooi uitgebreid scenario. Ik begreep al uit ons eerder gesprek dat je je vooral op de aanpak vanuit dat organiserend hulpmiddel wilt focussen. Dat is prima voor mij! De onderliggende onderdeeltjes zul je wellicht niet allemaal binnen dit traject kunnen ontwikkelen, wat helemaal niet erg is. Hopelijk biedt het je wel nieuwe inzichten om mee verder te kunnen.Zelfde bedenking als bij Karen: je combineert vaak de doelstelling ‘laten zien’ met een informatiehulpmiddel. Dat lijkt mij een vreemde combinatie. Ik vermoed dat ook jij bedoelt dat jij iets wilt laten zien aan de studenten om zo een doelstelling ‘weten’ of ‘weten hoe’ te bereiken. Kijk misschien nog eens na op de website wat het onderscheid precies is.
Probeer ook nog wat concreter te gaan:
- Als je een Bb-toets kiest, denk dan ook alvast eens na over welke vraagtypes je best gebruikt.
- Tekst en codevoorbeeld: hoe staan die ten opzichte van elkaar? Bijv. codevoorbeeld opgeknipt met telkens tekst ertussen en op het einde het grote geheel? Of codevoorbeeld links en tekstuele uitleg rechts? Of 1 lange tekst en het codevoorbeeld als bijlage erbij? …
- Ik ben niet thuis in de materie, maar ik kan me voorstellen dat schema’s zich ook goed lenen om deze inhoud te verduidelijken? Misschien kun je dat overwegen? Of is dat wat je doet in die overkoepelende prezi?
Ik ben heel benieuwd naar je verdere uitwerking van dit scenario! Alvast veel succes.
-
-
26/05/2015 om 10:30 #27934Bert Van AkenDeelnemer
Dag Mieke
Hier module 2…
Ook met het leerpad erbij, gemaakt in Xerte.
Het is al een ander leerpad.
Het heet ‘Hoe moet ik mijn agenda invullen’.http://194.7.157.205/moodle/xertetoolkits/play.php?template_id=18143
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.