Welkom! › Forums › 20150319 · Antwerpen · Mieke Hoing › Opdrachten › Module 3: Ontwikkeling
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 4 stemmen, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Griet Luyten.
-
AuteurBerichten
-
-
17/04/2015 om 09:58 #27645MiekeModerator
Werk het scenario uit de vorige opdracht uit aan de hand van de voorgestelde (of andere) tools per hulpmiddeltype. Denk na over de volgende aspecten:
- Ga je bestaand materiaal gebruiken, ga alles zelf digitaliseren of een combinatie van beiden? Je hebt hier al een indicatie gegeven in de vorige opdracht. Bekijk het nog even in het licht van de theorie hierover in module 3 en stuur eventueel bij waar dat wenselijk is.
- Welke tools ga je gebruiken om eigen materiaal te ontwikkelen?
- Hoe ga je jouw gedigitaliseerd materiaal ter beschikking stellen (als onderdeel van een LMS, CMS of iets anders)?
Houd zeker je doelstellingen en de ontwerpprincipes van Mayer goed in het achterhoofd tijdens het ontwikkelen!
Deadline: maandag 4 mei
We houden een tussentijds skypemoment in groep om tussentijdse vorderingen met elkaar te delen en eventuele vragen of onzekerheden voor te leggen aan de groep. Vermoedelijke datum hiervoor: maandag 27 april, 20:00.
Het zou fijn zijn als je voor die datum zeker al een draft kunt posten.
Afhankelijk van wat je precies ontwikkeld hebt en met welke tool, moeten we misschien even bekijken hoe je dit kan delen. Contacteer me gerust in geval van twijfel hierover!Succes met het ontwikkelen!
-
27/04/2015 om 15:09 #27711Eva MoeraertDeelnemer
Hallo allemaal,
ik post hier alvast een eerste draft van mijn opdracht. De audiotips en de video heb ik nog niet opgenomen, maar er staat wel telkens bij wat ik erin ga vertellen.
Mieke, ik hoop dat dit beetje de bedoeling was?
Tot vanavond op Skype,
evaBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
27/04/2015 om 20:38 #27714MiekeModerator
Beste cursisten,
Het was heel fijn om deze avond tijdens de Skype-sessie te zien dat jullie (bijna 😉 ) allemaal zo in de weer zijn met het zoeken naar de goede aanpak en de goede tools voor jullie eigen module. 🙂 Hartelijk dank aan iedereen voor de inbreng!
Ik zet hieronder de links naar het gedeelde materiaal nog even bij elkaar. Bekijk ze zeker nog eens, laat je inspireren en help elkaar gerust met suggesties in tips!
Wouter:
https://prezi.com/8xvtkhwgizf1/repaircafe/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
gemaakt in PreziEva: zie post hierboven
Karen:
http://volo-zorg.weebly.com/zorgteam.html
gemaakt in WeeblyBert:
http://194.7.157.205/moodle/xertetoolkits/play.php?template_id=17488
http://194.7.157.205/moodle/xertetoolkits/play.php?template_id=10475
gemaakt in XerteDanny:
http://users.telenet.be/DannyVerheyden/Test-01/
gemaakt in Captivate (betalend)En op algemene vraag, gooi ik zelf ook iets in de groep 😉
https://www.youtube.com/playlist?list=PLYPv94xcBBuklr3XU7oB0GpxlcqrK_JcV
gemaakt met Screencast-O-Matic-
27/04/2015 om 20:42 #27715MiekeModerator
Toevallig valt net de nieuwsbrief van Toll-net in mijn mailbox, waarin ze een workshop rond de nieuwe versie van Xerte aankondigen:
TOLL-SHOPS “NIEUWE VERSIE XERTE”
13 mei 2015 – Provinciaal Onderwijs Vlaanderen Brussel
4 juni 2015 – Provinciaal Onderwijs Vlaanderen BrusselProgramma (namiddag)
• 13.00 u Onthaal
• 13.15 u Start van een presentatie met daarin een voorstelling van: de lang verwachte HTML-editor, de nieuwe mediafolder, het gebruik van thema’s en tot slot enkele nieuwe pagina-types
• 14.30 u Hands-on workshop met bovenvermelde items
(breng hiervoor een laptop mee!)
• 15.45 u Vragenronde
• 16.00 u Afsluiting en uitreiking attestenKostprijs: 25 euro (via factuur)
-
-
29/04/2015 om 16:11 #27758Eva MoeraertDeelnemer
Hallo allemaal,
ik was heel erg geïnspireerd na onze skype-sessie en ik ben ineens aan een Weebly begonnen.
Dit is de link : http://radioskills.weebly.com/
Heb er al vanalles opgezet.
Heb oa eens geëxperimenteerd met Go Animate – je zal het wel zien (bij hoofdstuk over batterijen), maar in deg ratis versie kan je niet exporteren, dus heb een screencast-o-matic moeten doen.
Verder staat er ook een video op en een echte screencast. Audio lukt niet omdat de gratis versie van Weebly dat niet aanbiedt.Groetjes
eva-
04/05/2015 om 08:58 #27772MiekeModerator
Hallo Eva,
Mooie, overzichtelijke website met een duidelijke structuur.
Ik had volgende bedenkin mbt de navigatie: ik weet niet hoeveel modules je wilt maken, maar als dat er niet te veel zijn, zou ik ze rechtstreeks in het topmenu weergeven ipv eerst ‘modules’ en dan doorklikken. Zo wordt de navigatie één niveau minder diep, en heb je een beter overzicht over de totale inhoud.Het animatiefilmpje over de batterijen is zeker een leuke afwisseling, maar misschien effectiever als je ’t zelf zou inspreken (cfr. personaliseringsprincipe).
Waar ik benieuwd naar ben: wat gebeurt er precies met de antwoorden die studenten via de formuliertjes indienen? Ga je die nakijken? Feedback op geven?
(Ik heb een paar testantwoorden ingegeven. Sorry om jouw resultaten te ‘vervuilen’ 😉 Delete ze maar!)Voor audio: misschien kun je je audio files uploaden naar Soundcloud en dat embedden?
Groetjes,
Mieke
-
-
30/04/2015 om 14:13 #27767Katrien De WestelinckDeelnemer
Dag iedereen,
mijn verstrooide geest was de Skype sessie vergeten. Mijn excuses.
Hieronder de link voor mijn eerste try out van Pow-toon…ik ben nog niet helemaal tevreden dus graag jullie bemerkingen.-
30/04/2015 om 14:48 #27770MiekeModerator
Hallo Katrien,
Bedankt om ook jouw experimenten met de groep te delen. Het ziet er alvast professioneel uit!
Ik merkte volgende dingen op:
- Achtergrondmuziek is aangenaam, maar leidt af van de inhoud van de animatie. Lees in dat verband de informatie over het coherentieprincipe van Mayer nog even na.
- Ik zou proberen de animatie nog iets meer in te zetten om de inhoud te versterken. Bijv. het schema met de 3 tandwielen (observeren, analyseren, …) zou mooi zijn als dit opbouwt, ipv meteen het hele schema te geven.
- Misschien kun je, in de plaats van de achtergrondmuziek, toelichting inspreken? Bijv. bij datzelfde schema uitleggen wat elke stap inhoudt en/of hoe je dat aanpakt en/of…
- Er zitten soms lange stukken wit tussen. Tempo mag daar wat hoger, lijkt mij. Het stuk waar de tekst verschijnt “Delen van praktijkervaringen …” gaat dan weer wat snel, naar mijn aanvoelen.
Probeer hier en daar nog wat meer aandacht te schenken aan de didactiek. Houd goed in het achterhoofd wat het leerdoel is dat je met deze animatie nastreeft, en hoe je dat zo optimaal mogelijk kunt bereiken.
Dan wordt dat een mooi leerobjectje!Fijn weekend alvast!
Mieke -
07/05/2015 om 10:04 #27805Katrien De WestelinckDeelnemer
Dag Mieke,
dat van het geluid stond op mijn to do lijstje. Helaas is het er nog niet van gekomen. Tempo kan inderdaad aangepast worden. Ik probeer het nogmaals.
Bedankt voor de feedback.
-
07/05/2015 om 14:32 #27808MiekeModerator
Laat maar iets weten als je nog aanpassingen hebt gemaakt. Dan bekijk ik het zeker nog eens!
-
-
04/05/2015 om 13:33 #27775Griet LuytenDeelnemer
Hallo
Ik maakte een Google site:
https://sites.google.com/a/vdab.be/instap-en-aanbod-nt2-bij-vdab-antwerpen-metropool/Voor de verdere uitwerking van mijn plan (cfr vorige opdracht), zou ik willen wachten tot ik fiat krijg binnen onze organisatie (dat liet ik al weten aan Mieke vorige week). Heel eerlijk : de site maakte ik al vóór deze opleiding. Ik heb er wel een aantal puntjes aan veranderd.
Ik zou verder nog een screencast willen maken, en zou dat in een later stadium zeker ook nog willen delen met jullie.
Groetjes Griet
Groetjes Griet
-
05/05/2015 om 08:35 #27778MiekeModerator
Hallo Griet,
Fijn dat dit traject je heeft geïnspireerd om nog wijzigingen aan te brengen aan je site 🙂
De site heeft een duidelijke structuur en ziet en mooi en overzichtelijk uit. Het signaleringsprincipe van Mayer heb je mooi toegepast 🙂
Enkele suggesties:- Als je een link legt naar een externe website, laat je die best in een nieuw venster openen. (= usability richtlijn)
- Wat mij nog zou helpen om het geheel beter te begrijpen, is een visueel overzicht van de verschillende ’trajecten’ (inburgering, instapniveaus, analfabeten), de toelatingsvoorwaarden (inburgeringscontract getekend voor of na sept. 14, attest van een school of niveaubepaling) en de verwachtingen (inspanningsverbintenis, resultaatsverbintenis).
- De pagina ‘Het NT2-team’ vind ik qua lay-out wat minder, maar heeft misschien met beperkingen van Google Sites te maken (tekstterugloop bij afbeeldingen?) Maar nu ben ik echt aan het muggenziften, hoor 😉
Groetjes,
Mieke
-
-
07/05/2015 om 12:59 #27806Griet LuytenDeelnemer
Bedankt voor de bruikbare tips, Mieke. Alle links worden nu geopend in een nieuw venster en ook de lay-out van pagina ’team NT2′ heb ik aangepast. Ik heb titels toegevoegd bij de instapvoorwaarden. Maakt dat het voor je wat duidelijker? Zo nee, laat het dan zeker weten !
Groetjes Griet
-
07/05/2015 om 14:09 #27807MiekeModerator
Wauw, leuk dat je zo snel met de feedback aan de slag bent gegaan!
Die teampagina vind ik inderdaad duidelijker nu, al ziet het er wat ‘uit evenwicht’ uit 😉
Misschien een voorstel:
Na e-mailadres harde return, dus functiebeschrijving op de volgende regel.
Fotootje en kaartje rechts naast mekaar.Maar nogmaals: dit is muggenzifterij, en gaat ook niet meer over didactiek. Heeft meer te maken met mijn visuele ingesteldheid en mijn usability verleden 😉
-
-
12/05/2015 om 09:44 #27849Griet LuytenDeelnemer
Hoi Mieke
Merci! De foto en het kaartje naast elkaar is me helaas niet gelukt (kaartje en foto wel!!). Ik heb het kaartje dan maar verwijdert. Het was toch maar een gadget.
Groetjes Griet
-
12/05/2015 om 09:45 #27850Griet LuytenDeelnemer
verwijderd
🙂
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.