Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Eva MoeraertDeelnemer
Hallo,
in de bijlage mijn ontwerp met extra kolommen waarin ik de tijd heb berekend. Ik zou, om de volledige module te maken, 13u20 min nodig hebben. Eerst vond ik dat wat kort, want eens je begint te ‘prutsen’ aan die weebly, ben je lang bezig. Maar ik moet er ook rekening mee houden dat ik in het begin wat tijd nodig had om weebly te leren kennen. Vanaf nu kan het alleen maar sneller gaan.
Ik ga de module effectief helemaal afwerken tegen eind september, want ik ga die direct gebruiken in mijn lessen – ik kan dus echt checken of het klopt 🙂
Qua coaching kom ik maar aan 2u in totaal – misschien ook wat weinig. Ik voorziein de eerste hoofdstukken geen problemen, maar zodra ze echt aan opnames beginnen, verwacht ik wel wat vragen. Ik ga de vragen allemaal laten stellen in de facebookgroep – zo hoef ik ze maar 1 keer te beantwoorden. En ik zie de studenten ook 2 keer per week, dus ik kan in het begin of op het einde van de lessen ook nog een vragenronde voorzien.
Ivm de UDL : ik denk dat ik nog wat meer aandacht moet besteden aan de structuur van de website, zodat studenten die minder met ICT overweg kunnen, ook makkelijk kunnen volgen. Ik heb wel al geprobeerd de structuur per pagina gelijkaardig op te maken.
Verder ga ik ook proberen de leerstof nog gevarieerder aan te bieden : ik ga ook ns audio op grafiek proberen, naast de screencasts en de animaties.
Ik denk ook aan een knop op elke pagina waarmee ze rechtstreeks mail naar mij sturen als ze vastzitten of vragen hebben. Zo blijft de drempel om vragen te stellen klein genoeg.eva
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.Eva MoeraertDeelnemerIk zou de studenten, met dezelfde opnametoestellen, in groep een wiki kunnen laten maken achteraf. Misschien helemaal op het einde van de module, bij wijze van inoefening/herhaling. En zo creëren ze hun eigen instrument om mee verder te werken.
Ik zou daar met een groepspunt werken + klein deel van de punten op groepsproces/samenwerking zetten en dat testen met een peer-evaluatie.
Noot : ik weet niet of dit echt noodzakelijk is bij deze module. Maar het maakt de module iets minder vrijblijvend. Wel weer extra verbeterwerk voor mij.
Eva MoeraertDeelnemerReflectie op het opleidingstraject Digitale Didactiek:
Onze coach Mieke nam in het begin de organisatorische rol aan, om ons wegwijs te maken in de opleiding, op het platform. Ze gaf duidelijk aan wanneer en hoe we haar kunnen bereiken ook.
Als snel nam ze een meer sociale rol op en gaf ze activerende en motiverende feedback. Via mail kregen we telkens onze nieuwe opdracht door. En als er lange tijd geen beweging was op het forum, stuurde ze ook beleefde, maar activerende mails.
Als je een opdracht op het forum plaatste, kwam er altijd een reactie van de coach met evaluerende, maar vooral activerende feedback. Ze zet aan tot verder nadenken en ontwikkelen daardoor. En dat helpt om gemotiveerd verder te gaan.
Het individuele en groepsgesprek op Skype waren voor mij ook van belang om de persoon achter onze coach en mijn medestudenten te leren kennen. Tijdens het groepsgesprek was er dan ook ruimte om elkaar feedback te geven als cursisten.
Conclusie : Ik vond onze coach zeker motiverend, want zonder haar interventies was ik niet altijd zo snel in actie geschoten.• Reflectie naar je eigen uitgewerkte opdracht:
Gezien ik mijn studenten wekelijks F2F zie, zal ik zowel tijdens de contactmomenten aanspreekbaar zijn als online. Ik zou ook graag werken met een forum of facebookgroep waarin problemen en vragen gesteld kunnen worden. En ik verbind mij er dan toe om dat dagelijks te checken.
Omdat dit onderdeel ‘opnametechnieken’ echt de basis is voor de rest van het jaar, zal ik daar vooral de activerende en motiverende rol opnemen in het begin. Ze met goede en slechte voorbeelden aantonen hoe belangrijk het is om goede opnames te maken en dus de module af te werken. Ik zal dat ook vooral in de facebookgroep doen.
Naargelang het jaar vordert en zij zelf opnames maken, kan ik hen meer evaluerend feedback geven en teruggrijpen naar de theorie online. Maar deze feedback geef ik graag in groep in een contactmoment zodat we samen kunnen luisteren naar elkanders stukken en zodat iedereen ook leert van elkaar. Uit ervaring weet ik nu dat het niet altijd evident is ook de werkjes van anderen te bekijken op zo’n forum. Ik vind het ook belangrijk dat de studenten leren feedback geven op elkaars stukken.11/05/2015 om 16:48 In reactie op: Module 4: Uitrollen en nazorg – uitrol en nazorg van je eigen opleiding (4.2) #27840Eva MoeraertDeelnemerKick-off digitale module opnametechnieken
Kick-off?
Dit hoofdstuk opnametechnieken is een onderdeel van een praktijkvak ‘crossmediale projecten’. Ik zie de studenten wekelijks voor dit vak.
De kick-off zal één van de eerste lessen zijn met mijn groep.
Ik zal hen dan in de les de website kunnen tonen en vertellen wat juist de bedoeling is.
Ze zullen het online traject wel tegen een bepaalde datum zelfstandig moeten voltooien.
Het heeft geen enkel nut om de kick-off hier online te doen, aangezien ik de studenten wekelijks F2F zie.Technische ondersteuning
Er zitten behalve audio en video ook een paar vragenlijsten in.
Maar daar is niet echt veel technische kennis voor nodig.
Ik zou hen wel de structuur van de Weebly uitleggen tijdens de kick-off.
En ik kan hen ook uitleggen wat er gebeurt met de antwoorden op die vragenlijsten. Die komen in mijn mailbox terecht. Dus ik kan volgen hoe ver ze zitten op welk moment.Ze kunnen mij altijd mailen voor technische ondersteuning, of nog liever : ze droppen hun vragen in onze facebookgroep. Zo kan iedereen mijn antwoorden lezen.
Ikzelf moet nog eens uitzoeken wie er bij ons op de hogeschool mij kan ondersteunen met mijn Weebly. Zodanig dat ik ook ergens terecht kan, als ik vastzit.
Tools
Audio via soundcloud
Video via YouTube
Vragenlijsten via Google forms
Website via WeeblyAllemaal zelf uitgetest en makkelijk in gebruik.
Evaluatie
Als ze deze online module hebben doorlopen, zijn de studenten normaalgezien in staat om een deftige audio-opname te doen en af te leveren.
Als eindopdracht laat ik hen dan ook een opname maken en afleveren aan mij.
Op het einde van de module zit ook een eindtest, waarin ik wil polsen of ze alles goed doorgelezen hebben en uitgeprobeerd.De eerste les na deze opdracht, zou ik hen face to face vragen hoe ze het nu vonden om zo’n module zelfstandig en online uit te voeren. Gezien ze al genoeg online vragenlijsten hebben ingevuld, doe ik de evaluatie graag face to face. Eventueel ondersteund door wat vragen via Socrative.
Eva MoeraertDeelnemerReflectie kick-off digitale didactiek
Welke elementen?
We zijn in het begin van het traject ‘in levende lijve’ samengekomen.
Dat was leuk en zo plak je toch nog altijd beter een gezicht op een naam. Hoewel : op ons vorige collectieve Skype-moment waren er ook heel wat nieuwe gezichten en door hun foto of door hun aanwezigheid op webcam heb ik toch ook echt een goed beeld van hen gekregen.Op de kick-off hebben we samen wat mogelijke technische struikelblokken bekeken.
We logden allemaal in op Skype, voegden elkaar toe. De coach kon dan ook goed inschatten of iedereen alles wist staan op de website. Ik denk dat het vooral voor de coach makkelijker is face to face dan ieder apart online.Voor en na de kick-off konden we ook informeel een babbeltje doen, en dat gaat toch moeilijker op Skype..
Een meerwaarde?
Voor mij was de kick-off vooral belangrijk als startpunt. Het gaf mij motivatie en energie om erin te vliegen. Ik voelde me gesteund door de aanwezigheid van de anderen.
Maar ook hier: het tussentijds Skype-moment gaf mij dat nog meer.Geholpen?
Ik ben technisch meestal wel mee, dus voor die ondersteuning was dat voor mij niet nodig. Voor de motivatie hielp het zeker, maar dat had ik ook gehad bij een online kick-off moment.
Hoe zou ik het vormgeven?
Met deze ervaring in het achterhoofd zou ik een online Skype kick-off doen.
Ik zou een moment zoeken waarop iedereen kan, een duidelijke how to Skype screencast maken, en de algemene uitleg via Skype doen.
Ik zou hier wel ook 2 uur voor uittrekken. En op voorhand iedereen stimuleren om hun Skype al eens te testen. Eventueel met mij.
Tijdens zo’n online kick-off zou ik dan mijn scherm ook delen en zo door de website of presentatie te gaan.Eva MoeraertDeelnemerHallo allemaal,
ik was heel erg geïnspireerd na onze skype-sessie en ik ben ineens aan een Weebly begonnen.
Dit is de link : http://radioskills.weebly.com/
Heb er al vanalles opgezet.
Heb oa eens geëxperimenteerd met Go Animate – je zal het wel zien (bij hoofdstuk over batterijen), maar in deg ratis versie kan je niet exporteren, dus heb een screencast-o-matic moeten doen.
Verder staat er ook een video op en een echte screencast. Audio lukt niet omdat de gratis versie van Weebly dat niet aanbiedt.Groetjes
evaEva MoeraertDeelnemerHallo allemaal,
ik post hier alvast een eerste draft van mijn opdracht. De audiotips en de video heb ik nog niet opgenomen, maar er staat wel telkens bij wat ik erin ga vertellen.
Mieke, ik hoop dat dit beetje de bedoeling was?
Tot vanavond op Skype,
evaBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.Eva MoeraertDeelnemerHier al een eerste poging tot ontwerp.
Vraag : Bij de stukjes ‘doen’ wil ik hen thuis dingen laten testen op hun persoonlijke opnametoestel, maar ik kan dat niet checken of in een online test gieten, lijkt mij. Ik geef ze hier eigenlijk een heel vrijblijvende opdracht, waarvan ik hoop dat ze die wel doen. Iemand hier al ervaring mee of oplossingen voor?
EvaBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.Eva MoeraertDeelnemerHallo allemaal,
hier ook mijn eerste opdracht.
Groetjes en fijn weekend!
EvaBijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. -
AuteurBerichten