Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
MiekeModerator
Bedankt om dat te melden, Danny! Ik heb het doorgegeven. Wordt zo snel mogelijk opgelost.
Mieke
MiekeModeratorLaat maar iets weten als je nog aanpassingen hebt gemaakt. Dan bekijk ik het zeker nog eens!
MiekeModeratorWauw, leuk dat je zo snel met de feedback aan de slag bent gegaan!
Die teampagina vind ik inderdaad duidelijker nu, al ziet het er wat ‘uit evenwicht’ uit 😉
Misschien een voorstel:
Na e-mailadres harde return, dus functiebeschrijving op de volgende regel.
Fotootje en kaartje rechts naast mekaar.Maar nogmaals: dit is muggenzifterij, en gaat ook niet meer over didactiek. Heeft meer te maken met mijn visuele ingesteldheid en mijn usability verleden 😉
MiekeModeratorHallo Griet,
Fijn dat dit traject je heeft geïnspireerd om nog wijzigingen aan te brengen aan je site 🙂
De site heeft een duidelijke structuur en ziet en mooi en overzichtelijk uit. Het signaleringsprincipe van Mayer heb je mooi toegepast 🙂
Enkele suggesties:- Als je een link legt naar een externe website, laat je die best in een nieuw venster openen. (= usability richtlijn)
- Wat mij nog zou helpen om het geheel beter te begrijpen, is een visueel overzicht van de verschillende ’trajecten’ (inburgering, instapniveaus, analfabeten), de toelatingsvoorwaarden (inburgeringscontract getekend voor of na sept. 14, attest van een school of niveaubepaling) en de verwachtingen (inspanningsverbintenis, resultaatsverbintenis).
- De pagina ‘Het NT2-team’ vind ik qua lay-out wat minder, maar heeft misschien met beperkingen van Google Sites te maken (tekstterugloop bij afbeeldingen?) Maar nu ben ik echt aan het muggenziften, hoor 😉
Groetjes,
MiekeMiekeModeratorHallo Eva,
Mooie, overzichtelijke website met een duidelijke structuur.
Ik had volgende bedenkin mbt de navigatie: ik weet niet hoeveel modules je wilt maken, maar als dat er niet te veel zijn, zou ik ze rechtstreeks in het topmenu weergeven ipv eerst ‘modules’ en dan doorklikken. Zo wordt de navigatie één niveau minder diep, en heb je een beter overzicht over de totale inhoud.Het animatiefilmpje over de batterijen is zeker een leuke afwisseling, maar misschien effectiever als je ’t zelf zou inspreken (cfr. personaliseringsprincipe).
Waar ik benieuwd naar ben: wat gebeurt er precies met de antwoorden die studenten via de formuliertjes indienen? Ga je die nakijken? Feedback op geven?
(Ik heb een paar testantwoorden ingegeven. Sorry om jouw resultaten te ‘vervuilen’ 😉 Delete ze maar!)Voor audio: misschien kun je je audio files uploaden naar Soundcloud en dat embedden?
Groetjes,
MiekeMiekeModeratorHallo Katrien,
Bedankt om ook jouw experimenten met de groep te delen. Het ziet er alvast professioneel uit!
Ik merkte volgende dingen op:
- Achtergrondmuziek is aangenaam, maar leidt af van de inhoud van de animatie. Lees in dat verband de informatie over het coherentieprincipe van Mayer nog even na.
- Ik zou proberen de animatie nog iets meer in te zetten om de inhoud te versterken. Bijv. het schema met de 3 tandwielen (observeren, analyseren, …) zou mooi zijn als dit opbouwt, ipv meteen het hele schema te geven.
- Misschien kun je, in de plaats van de achtergrondmuziek, toelichting inspreken? Bijv. bij datzelfde schema uitleggen wat elke stap inhoudt en/of hoe je dat aanpakt en/of…
- Er zitten soms lange stukken wit tussen. Tempo mag daar wat hoger, lijkt mij. Het stuk waar de tekst verschijnt “Delen van praktijkervaringen …” gaat dan weer wat snel, naar mijn aanvoelen.
Probeer hier en daar nog wat meer aandacht te schenken aan de didactiek. Houd goed in het achterhoofd wat het leerdoel is dat je met deze animatie nastreeft, en hoe je dat zo optimaal mogelijk kunt bereiken.
Dan wordt dat een mooi leerobjectje!Fijn weekend alvast!
MiekeMiekeModeratorToevallig valt net de nieuwsbrief van Toll-net in mijn mailbox, waarin ze een workshop rond de nieuwe versie van Xerte aankondigen:
TOLL-SHOPS “NIEUWE VERSIE XERTE”
13 mei 2015 – Provinciaal Onderwijs Vlaanderen Brussel
4 juni 2015 – Provinciaal Onderwijs Vlaanderen BrusselProgramma (namiddag)
• 13.00 u Onthaal
• 13.15 u Start van een presentatie met daarin een voorstelling van: de lang verwachte HTML-editor, de nieuwe mediafolder, het gebruik van thema’s en tot slot enkele nieuwe pagina-types
• 14.30 u Hands-on workshop met bovenvermelde items
(breng hiervoor een laptop mee!)
• 15.45 u Vragenronde
• 16.00 u Afsluiting en uitreiking attestenKostprijs: 25 euro (via factuur)
MiekeModeratorBeste cursisten,
Het was heel fijn om deze avond tijdens de Skype-sessie te zien dat jullie (bijna 😉 ) allemaal zo in de weer zijn met het zoeken naar de goede aanpak en de goede tools voor jullie eigen module. 🙂 Hartelijk dank aan iedereen voor de inbreng!
Ik zet hieronder de links naar het gedeelde materiaal nog even bij elkaar. Bekijk ze zeker nog eens, laat je inspireren en help elkaar gerust met suggesties in tips!
Wouter:
https://prezi.com/8xvtkhwgizf1/repaircafe/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
gemaakt in PreziEva: zie post hierboven
Karen:
http://volo-zorg.weebly.com/zorgteam.html
gemaakt in WeeblyBert:
http://194.7.157.205/moodle/xertetoolkits/play.php?template_id=17488
http://194.7.157.205/moodle/xertetoolkits/play.php?template_id=10475
gemaakt in XerteDanny:
http://users.telenet.be/DannyVerheyden/Test-01/
gemaakt in Captivate (betalend)En op algemene vraag, gooi ik zelf ook iets in de groep 😉
https://www.youtube.com/playlist?list=PLYPv94xcBBuklr3XU7oB0GpxlcqrK_JcV
gemaakt met Screencast-O-MaticMiekeModeratorHey Bert,
Fijn dat je ook de tijd gevonden hebt voor de eerste opdracht. Het begin is er! 🙂
Je analyse mag gerust een stuk uitgebreider / concreter.
Bijv. bij werkvormen kies je de categorie ‘interactie bevorderen’. Dat kun je aangeven in de 2e kolom. In de derde kolom kun je dat dan specificeren. Hetzelfde voor doelstelling en hulpmiddel.
Misschien kun je eens naar de opdrachten van je medecursisten kijken voor inspiratie.Verder heb ik het gevoel dat jouw doelstellingen zich niet enkel op het vlak van weten situeren? Je schrijft dat het om luisteren en spreken gaat, dus neem ik aan dat ze dat ook zullen moeten toepassen? Of komt dat later pas, en ligt dat niet binnen de scope van het stukje dat je geselecteerd hebt?
Als je als doelstelling ‘weten’ kiest, lijkt mij een werkvorm ‘interactie bevorderen’ ook niet de meest logische keuze. Daar zit dus ergens nog iets niet helemaal goed.Herbekijk je de analyse even op basis van deze bedenkingen? Op die manier kom je tot een goede basis om op verder te werken in opdracht 2. Zo wordt het alsmaar concreter!
Groet,
MiekeMiekeModeratorHallo Bert,
Blij dat ook jij de weg gevonden hebt!
De link naar je filmpje kan ik niet openen. Ik vermoed dat de privacy settings te strikt zijn ingesteld. Kun je dat even nakijken aub? Bedankt!Mieke
MiekeModeratorHey Wouter,
Ik merk inderdaad dat je moeite hebt om je te beperken 😉
Mooi uitgebreid scenario. Ik begreep al uit ons eerder gesprek dat je je vooral op de aanpak vanuit dat organiserend hulpmiddel wilt focussen. Dat is prima voor mij! De onderliggende onderdeeltjes zul je wellicht niet allemaal binnen dit traject kunnen ontwikkelen, wat helemaal niet erg is. Hopelijk biedt het je wel nieuwe inzichten om mee verder te kunnen.Zelfde bedenking als bij Karen: je combineert vaak de doelstelling ‘laten zien’ met een informatiehulpmiddel. Dat lijkt mij een vreemde combinatie. Ik vermoed dat ook jij bedoelt dat jij iets wilt laten zien aan de studenten om zo een doelstelling ‘weten’ of ‘weten hoe’ te bereiken. Kijk misschien nog eens na op de website wat het onderscheid precies is.
Probeer ook nog wat concreter te gaan:
- Als je een Bb-toets kiest, denk dan ook alvast eens na over welke vraagtypes je best gebruikt.
- Tekst en codevoorbeeld: hoe staan die ten opzichte van elkaar? Bijv. codevoorbeeld opgeknipt met telkens tekst ertussen en op het einde het grote geheel? Of codevoorbeeld links en tekstuele uitleg rechts? Of 1 lange tekst en het codevoorbeeld als bijlage erbij? …
- Ik ben niet thuis in de materie, maar ik kan me voorstellen dat schema’s zich ook goed lenen om deze inhoud te verduidelijken? Misschien kun je dat overwegen? Of is dat wat je doet in die overkoepelende prezi?
Ik ben heel benieuwd naar je verdere uitwerking van dit scenario! Alvast veel succes.
MiekeModeratorHoi Karen,
Dit is zeker al een mooie uitwerking van je scenario.
Ik merk wel dat er blijkbaar wat verwarring is over de doelstelling ‘laten zien’. Bij de doelstelling moeten studenten de verworven kennis en vaardigheden kunnen toepassen. Je kiest hier telkens voor een informatiehulpmiddel. Ik vermoed dus dat je bedoelt dat jij hen iets wil ‘laten zien’. Maar dat valt dan eerder onder weten of weten hoe. Stuur je dat nog even bij?
Bij de leerobjecten mag je gerust al wat concreter zijn. Als je bijv. kiest voor tekst en illustratie, bedenk dan alvast welk soort illustratie (schema, foto, grafiek, diagram, …) je wilt gebruiken, en wat dan nog in de begeleidende tekst moet.
Ook bij video bijv.: denk alvast eens na over wat daarin moet. Ga je filmen in een basisschool? Of moet eea. geënsceneerd worden? …Verder valt het mij op dat je in de secties 4 t.e.m. 11 uitsluitend informatiehulpmiddelen kiest. Misschien kun je ook daar wat meer variatie aanbrengen door nog samenwerkings- of oefenhulpmiddelen in te voegen?
Ik kan niet goed inschatten hoe uitgebreid de geselecteerde inhoud is, maar ik heb het gevoel dat dit misschien wat veel is om allemaal binnen dit traject uit te werken. We zien wel hoever je geraakt. Als je al een aantal leerobjecten kunt uitwerken, heb je wellicht ook voldoende bagage om nadien de andere verder uit te werken.
Met nog een paar kleine aanpassingen, heb je een mooi scenario om mee aan de slag te gaan!
MiekeModeratorHallo Griet,
Ik zie inderdaad dat je ’t over een heel andere boeg hebt gegooid dan in opdracht 1, zoals gezegd op Skype 🙂 Voortschrijdend inzicht! 😉
Ik zie dat je ook de face-to-face component in het sjabloon hebt opgenomen. Prima, zo heb je een mooi overzicht. Voor de komende opdrachten mag je je uiteraard beperken tot het digitale gedeelte.Ik vind de structuur overzichtelijk en logisch opgebouwd.
Bij de informatiehulpmiddelen lees ik vaak hetzelfde bij leerobject: “site met tekst, gedeelde docs op Google drive, beelden, hyperlinks, video”. Ik zie dat je daar gebruik gaat maken van bestaand materiaal, dus ik vermoed dat je dat nog moet bekijken om dan een selectie te maken?MiekeModeratorHallo Katrien,
Je beschrijft een uitgebreid scenario en maakt gebruik van een hele waaier aan informatiehulpmiddelen. Ik heb het gevoel dat je al een heel duidelijk beeld hebt van welk stukje inhoud je op welke manier gaat aanreiken. Fijn ook om te lezen dat je gebruik kunt maken van stukjes bestaand materiaal. Dat scheelt weeral in tijd 😉
Ik blijf een beetje met dezelfde bedenking zitten als bij opdracht 1: je gebruikt heel veel informatiehulpmiddelen en weinig oefen- of samenwerkingshulpmiddelen. M.a.w. je studenten krijgen alles -weliswaar heel netjes 🙂 — op een blaadje gepresenteerd, en hebben weinig actieve inbreng. Het is dan moeilijker om hen geboeid te houden en de kans is groter dat ze vroegtijdig afhaken.
Door oefeningen, discussieopdrachten, reflectievragen, … af en toe in te voegen, vermijd je dit.
Maar zoals gezegd bouw je wel heel veel variatie in in de informatiehulpmiddelen zelf, wat uiteraard ook een positief effect heeft op de motivatie van studenten.MiekeModeratorDeze zullen Eva, Karen en Katrien waarschijnlijk wel kennen 😉 : ICT-integratie in de lerarenopleiding
Op deze website heeft geert Kraeye een aantal (gratis) tools samengebracht, inclusief handleidingen en use cases ed. Zeker de moeite om eens in te gaan grasduinen! Veel plezier ermee!
-
AuteurBerichten