Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Module 2: Ontwerp #27511
    Mieke
    Moderator

    Hoi Eva,

    Ik zie een mooie afwisseling van weten (hoe) en doen, en een gedetailleerde structuur.
    In de structuur zie ik momenteel 1 niveau. Het kan zinvol zijn om enkele topics te clusteren in overkoepelende titeltjes en zo de inhoud nog meer te structureren. Zeer afhankelijk van de inhoud uiteraard. Bekijk even hoe dat voor jou inhouden ligt.

    Een paar keer kies je als hulpmiddel podcast of video. Houd bij de uiteindelijke keuze zeker het multimediaprincipe van Mayer in het achterhoofd.

    Wat jouw vraag betreft, enkele suggesties:

    • Is dit de allereerste les? Zo niet, kun je in de voorgaande les het belang benadrukken van een goede kennis van de werking van hun eigen toestel. Je kunt benadrukken dat hen dat nadien tijd zal besparen enz. Op die manier kun je op de motivatie proberen in te spelen.
    • Ik neem aan dat studenten in de les met het toestel aan de slag zullen gaan? Studenten die dan zitten te knoeien, kun je op dat moment daarover aanspreken.
    • Misschien kun je hen een klein fragmentje laten opnemen en vooraf insturen? Ik kan niet inschatten of je uit zo’n fragment kunt afleiden of ze alles gedaan hebben? Je kunt die fragmenten dan steekproefgewijs beluisteren, of gewoon opvolgen wie ’t wel en niet gedaan heeft.

    Maar misschien hebben de anderen nog betere ideeën!

    Groetjes,
    Mieke

    In reactie op: Tooltjes uitwisselen #27510
    Mieke
    Moderator

    Lap, hier is geen like-button!
    Leuk leuk leuk, dat hier een en ander gedeeld wordt 🙂

    Ik gooi er ook nog eentje bij: ik gebruik graag Thinglink om een afbeelding van extra toelichting te voorzien.

    Hier vind je een voorbeeldje

    Gewoon met je cursor over de afbeelding bewegen en op één van de bolletjes klikken.

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27495
    Mieke
    Moderator

    Bedankt voor je bijdrage, Mark.

    Ik vind jouw structuur erg overzichtelijk. Fijn ook om te zien dat je heel wat variatie aanbrengt in de gebruikte hulpmiddelen.

    Zoals ik ook bij Danny aangaf, kun je in een volgende fase bij de informatiehulpmiddelen alvast concretiseren wat je precies als tekst aanbiedt, en wat als ‘visual’.
    Denk na over het ontwerp van die visuals en welke tekst er dan nog nodig is, zonder redundante informatie aan te bieden (cfr. overtolligheidsprincipe van Mayer).

    Veel plezier met de verdere uitwerking hiervan!

    In reactie op: Tooltjes uitwisselen #27465
    Mieke
    Moderator

    Hey Danny,

    Zoals ik al zei, zou ik proberen dat uit PPT te exporteren met iSpring of zo. Maar misschien kent iemand een veel handigere manier?

    Mieke

    In reactie op: Welkom #27464
    Mieke
    Moderator

    Van harte welkom in onze digitale klas, Wouter! 😉

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27461
    Mieke
    Moderator

    Jij bent goed op dreef, Danny! 🙂 Fijn om dat te zien!

    Ik zie dat je als informatiehulpmiddel telkens voor tekst en illustratie kiest. Misschien kun je alvast concretiseren: welke stukken tekstueel, wat visueel en in welke vorm. Houd daarbij Mayers principes goed in het achterhoofd!
    Wellicht heb je dit al min of meer in je hoofd. Ik denk dat het je zal helpen om dat ook al te noteren in een extra kolom of zo.

    Neem ook de andere informatiehulpmiddelen (video, screencast, …) eens in overweging. Kijk zeker nog eens naar de voor- en nadelen van elke hulpmiddel.

    Groetjes,
    Mieke

    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27374
    Mieke
    Moderator

    Fijn om te lezen hoe jullie al aan de slag zijn gegaan met de werkvormen en hulpmiddelen uit het TPaCK model!

    Met deze opdracht is het begin gemaakt. In de volgende opdrachten gaan jullie deze blauwdrukken verder uitwerken en finetunen.

    Ik deel graag 3 tips die bij het lezen van jullie bijdragen bij mij naar boven kwamen:

    • Durf bij werkvormen voor ‘weten’ en ‘weten hoe’ af te stappen van het ‘klassieke’ model van 1) instructie geven, 2) vragen stellen, 3) oefeningen / opdrachten.
      Ga op zoek naar werkvormen waarbij studenten zelf actief aan de slag gaan.
    • Als je Powerpoint wilt gebruiken voor het ontwikkelen van zelfstudiemateriaal, houd er dan rekening mee dat de mondelinge toelichting wegvalt en dat je dit dus op een andere manier zult moeten opvangen. Deze instructiefilmpjes over gebruik van Powerpoint voor het maken van zelfstudiemateriaal geven je alvast enkele tips.
    • Het viel me op dat weinigen kiezen voor hulpmiddelen voor synchrone samenwerking. Bekijk in de volgende module zeker de mogelijkheden. Misschien brengt het je nog op ideeën 😉

    Op naar de ontwerpfase! 🙂

    Groetjes,
    Mieke

    In reactie op: Module 1 BASIS #27372
    Mieke
    Moderator

    Katrien,

    Ik bewonder dat je tussen de visitatie door nog tijd gevonden hebt om de opdracht te maken!

    Als informatiehulpmiddel kies je voor een Powerpoint. Let erop dat die initieel niet bedoeld is voor zelfstudie! Zie tips in bijlage en in de algemene feedback bij deze opdracht.

    Groetjes,
    Mieke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27370
    Mieke
    Moderator

    Hallo Wouter,

    Ook bij jouw onderwerp lijkt het mij boeiend om studenten meer zelf aan het werk te zetten om kennis te construeren. Je zou ze een aantal voorbeelden kunnen laten analyseren en daar het patroon uit laten distilleren. Of misschien kun je hen eerst ’tegen de lamp laten lopen’ om hen te laten ervaren waarom design patterns zinvol zijn.

    Zie bijkomende suggesties in de bijlage.

    Mieke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27368
    Mieke
    Moderator

    Mark,

    Blij dat je ’t ook gehaald hebt! 🙂

    Ik lees heel veel goede ideeën, maar maak me de bedenking dat dit wellicht wat veel is om allemaal uit te werken binnen het kader van dit leertraject. Ik zou je aanraden om in eerste instantie keuzes te maken in de werkvormen/hulpmiddelen die je in de volgende weken gaat uitwerken.
    Mocht er nog tijd over blijven, kun je uiteraard nog verder gaan 😉

    Mieke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27366
    Mieke
    Moderator

    Dag Griet,

    Ik vind je aanpak lekker afwisselend, met voldoende activering voor studenten. 🙂

    De uitdaging zal vooral liggen in het uitzetten van een realistisch tijdpad voor dit alles en in de wisselwerking tussen synchrone en asynchrone activiteiten.

    Mieke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27364
    Mieke
    Moderator

    Karen,

    Ik vind je doelstellingen heel helder en duidelijk geformuleerd.

    Voor de werkvormen daag ik je uit om de oefening eens de maken, vertrekkende vanuit een opdracht om van studenten de theorie zelf te laten construeren. Lijkt me een boeiende oefening!
    Uiteraard kies je zelf welke aanpak je in de volgende weken verder uitwerkt.

    Mieke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27361
    Mieke
    Moderator

    Hallo Eva,

    Je selecteerde een goed afgebakend stukje inhoud. Dat zorgt ervoor dat je in de komende weken de tijd kunt nemen om dat in de diepte uit te werken om zo tot een mooie (verzameling van) leerobject(en) te komen!

    In de bijlage vind je mijn opmerkingen. Vooral het samenwerkingsaspect lijkt me niet evident voor de gekozen doelstellingen.

    Mieke

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 1: Basis (TPACK) #27359
    Mieke
    Moderator

    Dag Danny,

    Met deze blauwdruk kun je zeker aan de slag in de komende modules! Ik heb in de bijlage vooral nog kritische vragen toegevoegd die je kunnen helpen om voor jezelf de werkwijze nog scherper te krijgen.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Welkom #27330
    Mieke
    Moderator

    Welkom, Mark! Blij dat je toch de tijd hebt gevonden om mee met ons van start te gaan!

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 48)