Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
IngeModerator
Hey Kurt,
Ik heb eind vorige week je link nog eens doorgestuurd naar Katrien van Toll-net om te zien wat er loos was. Vandaag heb ik antwoord gehad dat ze dit verder zal onderzoeken, want niet direct ziet wat er fout gegaan is. Misschien kan je in het kader van je eindspurtje eerst de andere modules nog afwerken? 😉
Intussen volg ik met Katrien op hoe we je link in orde krijgen en hou ik je op de hoogte.IngeModeratorDag Claire,
Ik had beloodfd je nog wat inhoudelijke feedback te geven. Beter laat dan nooit, durf ik dan te denken 😉 Sorry hiervoor.. het is voor ons coaches ook soms nogal druk om alles bij te houden.
Het opzet van je Xerte ziet er mooi uit. Goede structuur en ook fijn om te zien dat je de zaken visualiseert met je slides erbij. Misschien moet je ook even aangeven aan de lezer hoe hij/zij in de slides kan navigeren, dit afhankelijk van je doelgroep uiteraard. Maar misschien dat het voor een bepaald publiek niet zo vanzelfsprekend is?
Er zit ook een aangename afwisseling in met de tabbladen die je gebruikt en de slides (helaas kan ik op de slides wel niet verder klikken, maar dat is een euvel dat we in Xerte es zullen moeten bekijken)
Als je verder zou uitwerken, kan je misschien wel eens een screencast hanteren ter afwisseling van de slides die je rechts zet. Want dat is uiteraard het grote toverwoord: variatie. 😉 Zoals je zelf zegt, misschien nog wat een drempel… maar geef gerust een seintje als je hierin nog wat ondersteuning wil.
En eens de nieuwe Xerte er is, kan je wat meer spelen met letterkleuren of andere nieuwtjes die het leesgehalte nog wat aangenamer zullen maken.Mooi werk, Claire, ga gerust verder nog wat experimenteren, je kan ons uiteraard ook na dit traject nog wel contacteren voor wat feedback en/of een antwoord op je vragen.
groetjes
IngeIngeModeratorDag Mieke,
Alweer een mooi resultaat, deze opdracht en refelectie.
Je keuze voor een online kick-off is hier duidelijk gefundeerd. Goed idee om er dan ook zeer bewust de voordelen van de F2F kick-off in te verwerken, de betrokkenheid, de veiligheid, …
Misschien kan je wat de kennismaking betreft ook even overwegen of ze zich kunnen voorstellen aan de hand van een (selfie) filmpje (via diezelfde vragen die je op het forum zou gebruiken) dat ze dan op het forum posten? Dag geeft toch nog een extra dimensie. Je kan dan verder linken met het forum adhv de feedback die ze moeten geven op andermans voorstelling.Het kwam hier in de opdracht niet specifiek aan bod, maar je zal ook even moeten stilstaan bij de manier waarop je je cursisten “onderweg” verder kan motiveren. Een aantal tips hiervoor vind je ook wel in de volgende module terug.
Bedankt ook voor je reflectie op de kick-off van dit traject.
Je suggesties zijn waardevol en we nemen ze vast en zeker mee.groetjes
IngeIngeModeratorDag Claire
Even een korte feedback op je technische bemerkingen:
Kleuren van letters enzo veranderen en bewegende letters komen eraan in de volgende versie, die ergens eind juni gelanceerd wordt. Dus nog even geduld en je kan je volledig uitleven.
Er zal dan ook een VDAB huisstijlthema in de nieuwe Xerte zitten zodat de zwarte balken vervangen worden door het VDAB blauw…
Ik neem aan dat de “embedded content” (slideshow) het stukje rond 12 usability tips is, deze kan ik blijkbaar niet laten draaien, ik zie enkel de eerst slide. Je mag me gerust de link eens doorsturen, dan kan ik zelf even proberen uitvissen of deze vrij te gebruiken is.Wat audio en screencast betreft, drempen is begrijpelijk, hoor. Alles op zijn tijd, he, hier kan je eventueel achteraf nog eens mee experimenteren 😉
Mocht je hierin interesse hebben, ook daar kunnen we (al dan niet ism Toll-net) eens een opleiding rond geven. Ik hoor het wel als daar nood aan is.Inhoudelijke feedback volgt morgen. Mijn agenda zit beetje propvol laatste weken, en dan nog met die verlofdagen tussendoor….
Maar je zit in elk geval in de goede richting! Houden zo!
groetjes
IngeIngeModeratorBlij te lezen dat je al een aantal hindernissen overwonnen hebt, dat klinkt heel erg positief! Zoals Marianne zei: de andere volgen vast en zeker nog wel. En uiteraard kan je nog altijd bij ons terecht als je daar ook nog vragen rond hebt…
Wat betreft je specifieke vragen hier rond Xerte: ik heb er zo niet direct een pasklaar antwoord op, maar ik zoek het even uit voor jou. Ik bezorg je dit zeker tegen maandag, morgen zit ik immers een hele dag in opleiding.
groetjes
IngeIngeModeratorDag Claire,
Je kan je project delen door de weblink ernaartoe te posten op ons forum. Dan hebben enkel de personen die die link kennen toegang tot jouw leerpad.
Je vindt de link als volgt: in je werkruimte van Xerte selecteer je jouw gemaakte leerpad, en dan klik je op eigenschappen. Onder het tabblad ‘project’ zie je dan staan ‘om anderen toegang te geven tot dit bestand, de link is’…
Daar staat dus de link die je kan kopiëren naar het forum, zodat wij je werk kunnen bewonderen 😉Razend benieuwd…
IngeModeratorDag iedereen,
Bij het ontwikkelen van je digitaal materiaal, zal het beschikbaar stellen van je resultaat via een LMS voor sommigen niet zo’n eenvoudige klus zijn, veronderstel ik. Soms heb je immers zelf niet direct toegang om iets op het LMS van je organisatie te publiceren, of is er wat technische kennis vereist…
Voor zij die willen, stellen we in dit opleidingstraject samen met Toll-net de auteurstool Xerte ter beschikking. Meer informatie over Xerte vind je op de website van Toll-net: http://www.toll-net.be/index.php/over-xerte
En hier vind je ook een voorbeeld van de verschillende mogelijkheden en functionaliteiten van Xerte.
Op onze Drive is er ook een handleiding en een snelgids van Xerte ter beschikking.Voel je uiteraard niet verplicht om met Xerte te werken. Als je ervaring hebt of wil experimenteren met andere auteurstools of een CMS, ga je gang!
Aan de deelnemers van VDAB kan ik het gebruik van Xerte wel sterk aanraden, want VDAB werkt hier ook mee en gaat hier dit jaar nog zwaar op inzetten.Succes ermee!
Benieuwd naar jullie werkjes… 😉IngeModeratorDag Raf,
Dit nemen we absoluut heel positief op, eigenlijk zijn we héél erg blij om dit soort feedback te krijgen, dat zorgt ervoor dat we ons kunnen voorstellen hoe het traject voor de deelnemer overkomt en er dus kunnen aan sleutelen om het allemaal wat aanschouwelijker te maken.
En ik begrijp perfect wat je bedoelt, denk ik toch 😉 Als je het uitgewerkte voorbeeld van de casus in module 3 naast het ontwerp legt, dan valt de puzzel in elkaar allicht.
Het lijkt me dus vanaf module 2 interessant om ook die uitgewerkte versie als modelvoorbeeld mee te geven ter houvast. Of zou je het reeds vanaf module 1 doen?Ik neem je feedback in elk geval mee naar onze projectgroep!
Enne… bedankt voor het compliment ‘een van de beste lessen‘… fijn dat het werk van onze projectgroep zo geapprecieerd wordt!groetjes
ingeIngeModeratorDag Raf,
Mooi bijgewerkt! Zat het stralende zonnetje er voor iets tussen?
Ik heb je tip ter harte genomen en er een minder zonnige dag uitgekozen om je feedback te geven 😉
Maar tegelijk toch wel even mijn excuses voor de late reactie…Wat mij frappeert bij jouw ontwerp, is de structuur waarmee je te werk gaat: globaal/analytisch/synthetisch. Goed gezien om het zo aan te pakken, geheel volgens de didactische regels van de kunst. Je hebt de theorie van module 2 duidelijk goed gelezen 🙂
In de kolom van de doelstellingen, heb je de stadia van Miller wellicht wat anders geïnterpreteerd dan ik. Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er hier ook al wat discussie gerezen is rond de terminologie.
Bij deze probeer ik ze toch heel kort even iets “duidelijker” te stellen:
Weten => Theorie reproduceren, kennis en feiten reproduceren
Weten hoe => Inzicht in theorie of inzicht in een vaardigheid/handeling
Laten zien => Handelen/toepassen maar in een gesimuleerde situatie
Doen => Handelen in een reële situatie
Het is wat muggenzifterij, I know, maar ik geef het toch wel even mee om diverse doelstellingen wat scherper af te lijnen. De benaming ‘doen’ als doelstelling is misschien wat ongelukkig gekozen, want zaait wel wat verwarring (eerder een oefening?), maar goed.Voor de rest staat je ontwerp klaar voor erin te vliegen met module 3. Ik vind het heel fijn dat je een mooie afwisseling hebt van hulpmiddelen, en ook variatie in je scenario met video, tekst, animatie, mindmap… en ik hoop dan ook voor jou dat je kolommetje ‘beschikbaar materiaal’ binnenkort inderdaad wat meer kruisjes zal bevatten zodat je dit allemaal uitgewerkt krijgt.
Misschien wel nog even 1 detail meegeven: een leergesprek/discussie is eerder een werkvorm dan een leerobject. Je leerobject is eigenlijk het discussieforum, en je hulpmiddel dan een samenwerkingshulpmiddel. Kewstie van de puntjes op de i te zetten, hé 😉Succes ermee!
Ik kijk uit naar de uitwerking, kies er maar een zonnig dagje voor uit 🙂IngeModeratorWe staan open voor alle feedback en commentaren, hé! Dus als je het gevoel hebt dat de site/de modules anders/beter kunnen, we zijn één en al oor 😉
IngeModeratorAls het je kan troosten, ook hier is het digitale didactiek-dag met dit schoon weer. Misschien moeten we ons gewoon buiten in het zonnetje gaan zetten met ons pc-tje? 😉
Als het me lukt, tracht ik je vanavond vanop mijn thuis-terrasje nog wat feedback te geven, anders is het voor morgen…groetjes
IngeIngeModeratorDag Mieke,
Dat uitwerken komt helemaal goed: deze ontwerp-versie zit heel goed, met ook al heel wat concretere gegevens. Ook een mooie afwisseling in je scenario en leerobjecten, gaande van screencast over formatieve toets tot forum… Fijn dat je zo ruim mogelijk de middelen benut. Boeiend en aantrekkelijk wordt het in elk geval al, de trainees zullen je dankbaar zijn 😉
Vooraleer je je tanden zet in module 3 (of gelijktijdig 🙂 moet je misschien volgende zaken nog eens onder de loupe nemen:
– Voor de meeste van je toetsen, vermeld je welk vraagtype je precies zal gebruiken. Heb je ook al een idee hoe je de 2 laatste toetsen zal aanpakken? (‘positief geformuleerd of niet’ en ‘zinnen oplossingsgericht formuleren’)
– Ook inzake de reflectie-oefening is het misschien ook al in dit stadium handig om eens na te denken hoe je dit zal concretiseren? Een auditief fragment met open vragen bij? Of had jij een andere methodiek voor ogen? Goed hierbij is wel te beseffen dat open vragen mogelijks een menselijke interactie vereisen (nakijken, feedback geven). Je kan dit ook oplossen door een voorbeeldantwoord te formuleren als standaard feedback. Maar goed, dat is al eerder materie voor module 3. Misschien moet je nog maar eerst even van het zonnetje genieten vandaag, vooraleer we ons morgen op module 3 gooien 😉
Wat het materiaal betreft, ik zie veel ‘neens’ en ook veel ‘ja’s’… Veel te maken materiaal dus. Wellicht lukt dat niet echt binnen de gegeven tijdsspanne van module 3, maar geen nood, het idee is je een aanzet te geven om een aantal leerobjecten te maken, en dat je inzicht krijgt in het didactisch proces hiervan. En daar ben je alvast goed mee bezig. Doe zo voort dus! 😉IngeModeratorDag Claire,
Bedankt voor je herwerkte versie, en vooral ook om in kleur de aanpassingen aangeduid te hebben, was wel handig 😉
Een mooi finaal ontwerp is dit. Ik vrees er alleen een beetje voor dat je dit hele leerpad zal kunnen uitwerken, het lijkt me toch nogal uitgebreid voor de tijdsspanne die voorzien is. Maar goed het belangrijkste aspect is dat je inzicht verwerven in het volledige didactisch proces hiernaartoe. En dat lijkt me toch al aardig te lukken.
Je herwerkte versie staat startklaar voor module 3, je kan je vanaf morgen helemaal gaan uitleven bij de ontwikkelling ervan 🙂Maar eerst nog een beetje van de zon genieten vandaag!
IngeModeratorDag Philip,
Mijn inziens heb je niet noodzakelijk méér genoteerd dan in het voorbeeld, maar het eerder onder andere kolommen geplaatst. De uitleg die bij jou onder kolom P staat (bv. welke elementen bevat een goede lesdoelstelling?), past die niet eerder onder kolom C (de inhoud)? En in kolom P zou ik dan enkel ‘weten hoe’ zetten? Maar goed, dit is een beetje muggenzifterij, alle inhoud staat er, dat is het belangrijkst 🙂
Deze versie verduidelijkt dat het wel degelijk gaat om inoefenen van de verworven kennis. Bij deeltje 3 van je leerinhoud kan wel de vraag rijzen op welk stadium van competentieontwikkeling (zie figuur van Miller) je hier doelt? Gaat het wel degelijk om het stadium “doen”, om het toepassen in een reële praktijksituatie? Of gaat hiet hier eerder om ‘Weten hoe”, om inzicht te verwerven in de theorie door de aangeleerde kennis toe te passen? Misschien moet je daar toch nog even bij stilstaan?
Hetzelfde geldt voor deeltje 2 van je leerinhoud: Wil je focussen op ‘weten hoe’ of op ‘weten’?Wat me hier nu wel opvalt bij de “2de lezing”, is de verhouding tussen het aandeel toepassen van kennis (7 leerobjecten) en het verwerven ervan (2 leerobjecten) . Het valt uit jouw ontwerp voor mij moeilijk af te leiden hoeveel informatie je 2de deel zal bevatten. Wordt er op voorhand al een theoretisch stuk in een klassikale omgeving meegegeven? Of zit je theorie allemaal vervat in dit 2de deel? Gaat dit zeer uitgebreid? Zo ja, dan moet je dit misschien wel in kleinere stukjes screencasts opdelen? Sta je dan ook even stil bij de duurtijd van 1 screencast, en de concentratieboog van de leerlingen? (zie bv deze link rond gebruik van filpmjes)
Dit zijn uiteraard zaken die bij de uitwerking in module 3 aan bod zullen komen, maar misschien al interessant om nu al even mee te geven. Anderzijds vermoed ik dat jij als ‘beeldbarbaar’ wel al wat kaas gegeten hebt ivm het educatief gebruik van beeldmateriaal, niet? 😉Het geheel lijkt me klaar te staan om module 3 erop af te vuren! Ik hoop dat jij er ook klaar voor bent… intussen heb je wel nog een paar denkpistes om vandaag rustig te laten bezinken op een terrasje bij een verfrissende coctail. 😉
Succes met de verdere uitwerking!
IngeModeratorDag Philip,
In je ontwerp is je leerinhoud zeer goed afgebakend en ingedeeld, en schept het daardoor een heel duidelijk beeld van waar je naartoe wil. Mooi gedaan!
Ik zie ook een aangename afwisseling van leerobjecten: video, illustratie, mutiple choice, matching, dat is heel fijn. Misschien moet je wel eens kijken of je het niet nog een stapje verder kan/wil opentrekken, en er bv ook een samenwerkingshulpmiddel zou kunnen in verwerken, bv. in de laatste opdracht van je ontwerp? Ik lanceer maar even het idee, in deze opleiding kan je gerust wat experimenteren, hé… 😉
Inhoudelijk staat alles in je ontwerp, maar ik heb de indruk dat je de kolommen wat door elkaar gehaspeld hebt… Geen nood, je bent niet de enige… Bekijk even aan de hand van het voorbeeld in de casussen, hoe je dit kan aanpassen. Preciseer ook even in de kolom technologie, of je nu gaat voor een test of oefenhulpmiddel, gaat het je hier eerder om een eindbeoordeling of om feedback te geven? Uiteraard kan het technisch hulpmiddel bij oefenen of testen hetzelfde zijn, maar het uitgangspunt hierin is wel belangrijk.Voila, nog een paar kleine aanpassingen en je bent helemaal klaar om module 3 aan te vatten.
Geniet nog van je paasvakantie, als er wat tijd is voor verlof! 😉 -
AuteurBerichten