Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
IngeModerator
Dag Philip,
De context is nu inderdaad een stuk duidelijker, het lijkt me een mooie uitdaging om de vernieuwing van jullie opleiding naar een blended geheel te verwezenlijken.
Goed dat je inzoomt op 1 deel, dat zal ervoor zorgen dat je je hierop ten volle kan concentreren, en ook wellicht voldoende tijd zal vinden binnen onze online opleiding om het dit deel ook ten gronde uit te werken.IngeModeratorDag Kurt,
Bij de vorige feedback gaf Marianne aan om nog even te verduidelijken op welk toepassingsniveau je focust: gaat het om weten en inzicht of gaat het meteen over het kunnen toepassen ervan? Ik begrijp uit je huidige ontwerp dat het vooral op het kunnen toepassen gericht is. Goed dat je dit verfijnd hebt, maar hier en daar is het mij toch niet altijd helemaal duidelijk. Bij deel 3 en 4 bijvoorbeeld vermeld je de doelstelling ‘laten zien’, wat in onze module (Basis) gedefinieerd staat als “Laten zien verwacht dat cursisten hun kennis én hun vaardigheden op een geïntegreerde manier kunnen toepassen in een gesimuleerde praktijk.”Bedoel je effectief dit? Of gaat het hier eerder om het verwerven van kennis (weten) of het kunnen gebruiken van verworven kennis (weten hoe)?
Dezelfde vraag stel ik mij bij de doelstelling “doen”. (‘Doen’ verwacht dat cursisten hun kennis én hun vaardigheden op een geïntegreerde manier kunnen toepassen in een reële praktijksituatie die gekenmerkt wordt door onvoorspelbaarheid en complexiteit.) Doel je hier niet eerder op ‘laten zien’?
Neem er misschien de figuur in de module Basis nog eens bij om dit wat scherper te stellen.Wat de kolommen onder ‘Technologisch’ betreft, ik heb het gevoel dat je deze wat door elkaar gehaspeld hebt. 😉 Soms staan je leerobjecten (invulblad/ multiple choice) bij je soort hulpmiddel, dat maakt het geheel nogal verwarrend. Bekijk even het voorbeeld in de casussen, dat verduidelijkt allicht een en ander, en pas dan misschien ook jouw versie aan.
Je hebt vrij veel variatie in je hulpmiddelen: multiple choice, matching (= verbinden), invulblad, kort antwoord, video… dat wordt een mooi geheel. Ik kijk alvast uit naar de uitwerking ervan!
IngeModeratorDag Claire,
Dit is alvast een geslaagd ontwerp. Goed dat je in je analyse nog wat verder afgebakend hebt, want dit is toch al een uitgebreid stuk. Ik merk wel dat je vooral op bestaand materiaal zou kunnen terugvallen, wat voor de effectieve ontwikkeling wel tijdsbesparend zal werken. Enerzijds een goede zaak, anderzijds is het misschien nu net de moment (ikv deze opleiding) om zelf eens een aantal tools uit te proberen en dus zelf wat materiaal uit te werken? Nu ja, het warm water uitvinden hoef je uiteraard ook niet te doen, hé 😉 Maar denk er eens over na…
Leuk dat er een aangename variatie zit in je digitale hulpmiddelen: screencast, tekst, illustratie, oefeningen, realistische opdrachten, … Mooie afwisseling. Ik stel me wel wat vragen bij bepaalde leerobjecten waar tekst, illustratie, animatie én video samen aan bod komen. Hou hierbij goed de ontwerpprincipes van Mayer in het achterhoofd, meer bepaald denk ik dan aan het reduntantie (overtolligheids)principe: beeld plus tekst plus audio leidt tot ‘cognitieve overload’… toch als je ze allemaal op 1 scherm combineert. Misschien werk je dit best nog wat gedetailleerder uit in een kleinere (sub)onderdelen binnen je inhoud, zodat je een duidelijke opdeling kan maken voor welke leerinhoud je precies welk leerobject (tekst, animatie, etc.. ) zal inzetten. Kijk eens naar de casus van “Brand en Ontruiming’ als voorbeeld.
De meeste oefeningen die je nu staan hebt, zijn onmiddellijk in het leerbedrijf uit te voeren, dus de ‘laten zien’/’kunnen’-doelstelling. Misschien is het nuttig om bij elk stuk een ‘weten hoe/oefenen’-fase in te lassen, net zoals je bij deel 2 (klant via e-mail aanschrijven) gedaan hebt in plaats van direct naar de realistische opdracht te gaan? Bekijk het eens hoe je hier tegenover staat…
Een kleine inhoudelijke kwestie: Bij deel 2 en 7 kwam bij mij spontaan de idee op ‘hoe schrijf ik inhoudelijk een mail’, terwijl het hier eigenlijk eerder over de IT kennis van een software programma gaat. Misschien moet je je titels een beetje aanpassen dat deze niet verkeer geïnterpreteerd kan worden. Het staat wel duidelijk in het leerdoel van je context, zie ik.
Deel 8 lijkt me nog een beetje vaag, wil je daar een specifieke samenwerkingsopdracht meegeven, of gewoon een tool aanreiken om informeel te kunnen samenwerken als dat nodig blijkt? Verduidelijk je dit nog even?
En om het geheel iets overzichtelijker te maken, kan je misschien je doelstelling en je leerinhoud uit elkaar trekken. Deze staat nu samen onder de P, je plaatst beter je inhouden onder C, en je doelstellingen onder P.Mooie uitwerking! Nog een beetje bijschaven, en dan kan je eventueel al eens gaan grasduinen in de volgende module. Of gewoon ten volle genieten van je paasvakantie! 😉
IngeModeratorOok nog zo laat aan het werk… Leuk zo’n enthousiasme te zien voor de digitale didactiek 😉
Ha, inderdaad grappig, dat winteruur, had ik nog niet eerder opgemerkt…
Geen nood ivm het technologisch luik, als je het tegen dinsdag kan inleveren is dat ook wel goed hoor.
Fijne nachtrust 😉IngeModeratorDag Edith
Bedankt voor je bijdrage, het is prima gelukt nu.
Onze planning saboteer je helemaal niet, hoor! Ik vrees dat je eerder je nachtrust een beetje gesaboteerd hebt 😉 Maar goed, fijn om nu ook jouw resultaat even te kunnen doornemen!Je bent er mijns inziens vrij goed in geslaagd om je onderwerp duidelijk af te bakenen, en niet te uitgebreid te gaan, dat is alvast een pluim waard, want dat is niet altijd zo evident.
Ik denk wel dat je binnen je doelstellingen nog een keuze zal moeten maken welke je precies tot in detail zal uitwerken. Maar als je het geheel verder uitwerkt bij de 2de opdracht, zal dit zichzelf wel uitwijzen. Bij de types hulpmiddelen haal je ook aan ‘ervaringen uitwisselen met collega’s’, dit hoort wellicht thuis in de kolom van de doelstellingen? En dan wil je als hulpmiddel de Google community hiervoor gebruiken? Interpreteer ik het zo correct? (zo ja, misschien even aanpassen?)
Je haalt hier al een aantal tools en specifieke hulpmiddelen aan, dat is al een aanzet, maar ik zou je toch aanraden om je blik open te houden, en in module 2 en 3 ook eens verder te kijken dan hetgeen je tot nu toe al kent qua tools. Het kan misschien verrijkend zijn om eens een nieuwe uit te proberen?
Voor de rest: een mooie start! Ik kijk al uit naar de verdere uitwerking ervan! 😉IngeModeratorGraag gedaan.
Dit forum is er ook om elkaar te inspireren en kennis te delen, hé! 😉IngeModeratorIn deze bijdrage lijkt het me eerder te gaan over een brainstorm-sessie, aan gezien je er gemeenschappelijke ideeën en standpunten wil uithalen die je dan later verder kan uitbouwen. Het is een mooi opzet en ook ambitieus om er een digitale component in te willen verwerken, maar zoals je zelf verder op het forum aangeeft, lijkt je andere bijdrage meer geschikt om uit te werken in het kader van deze opleiding.
Graag geef ik je wel de volgende tools mee, waar je misschien eens kan mee experimenteren voor je workshop:
Met Padlet (https://nl.padlet.com/) kan je online een brainstorm houden. Jij maakt een ‘muur’ aan met een specifieke vraag, je deelt dit met de deelnemers (dit doe je best op voorhand). Iedereen kan dan tegelijk op die ‘muur’ zijn antwoord op de vraag en/of zijn ideeën posten. Je ziet alles ook onmiddellijk verschijnen. Je kan ook meegeven dat je deelnemers hun naam erbij zetten, dan weet je ook van wie het idee komt, dit kan je dan verder mondeling uitdiepen.Ook Kahoot (https://getkahoot.com/) is misschien interessant. Hiermee kan je een quiz organiseren of een discussie faciliteren. Kijk eens op http://blog.getkahoot.com/post/58906886260/what-is-a-kahoot, daar wordt een woordje uitleg gegeven over verschillende mogelijkheden. De deelnemers kunnen antwoorden via hun laptop, maar ook via tablet of smartphone.
Daarnaast vind je ook nog een hele resem mindmapping tools op http://be-odl.org/nl/tools/mindmap. Wie weet kan je daar ook wel nog wat inspiratie halen?
Alvast succes met je workshop!
IngeModeratorhttps://www.youtube.com/embed/cWHc_GoC0-g
Dit was dus de link die je wou meegeven? Ben je van plan iets te onwtikkelen voor de transportsector? 😉
IngeModeratorHey Raf,
Om een link te plakken, heb je 2 manieren:
Een voorbeeldje: Ik kopieer in mijn browser de url “http://be-odl.org/nl/wie-zijn-wij”.
Methode 1 – je wil de ruwe url in je bericht: Plak de url in je bericht; selecteer wat je net geplakt hebt; klik op de blauwe link-button; plak de url opnieuw; voeg titel “Over be-odl” in; selecteer openen in een nieuw venster; klik Link toevoegen
Methode 2 – je wil klikbare tekst in je bericht. Typ “Over be-odl” in je tekst; selecteer wat je net getypt hebt; klik op de blauwe link button; plak de url; voeg titel “Over be-odl” in; selecteer openen in een nieuw venster; klik Link toevoegenProbeer je het zo eens?
groetjes
IngeIngeModeratorBijvoorbeeld. Ik kopieer in mijn browser de url “http://be-odl.org/nl/wie-zijn-wij”.
Methode 1 – ruwe url. Plak de url in je bericht; selecteer wat je net geplakt hebt; klik op de blauwe link-button; plak de url opnieuw; voeg titel “Over be-odl” in; selecteer openen in een nieuw venster; klik Link toevoegen
Methode 2 – klikbare tekst. Typ “Over be-odl” in je tekst; selecteer wat je net getypt hebt; klik op de blauwe link button; plak de url enz.IngeModeratorDankjewel, Claire, voor de oplossing. 😉
Er is inderdaad een insprong als je bij de bijdrage van iemand anders op “reactie” klikt. Maar ik heb al ondervonden dat het niet verder blijft inspringen, ik geloof dat er een 3tal niveaus zijn….IngeModeratorDag Claire,
Hier de start-data van de modules.
① do 19 maart
② do 26 maart
③ do 16 april
④ do 30 april
⑤ woe 13 mei
⑥ do 21 mei
⑦ do 28 meiMits een paar uitzonderingen is de start dus altijd op donderdag.
De opdrachten verwachten we dan binnen tegen de dinsdag-middag erop. Soms zal je ook wel eens eerder een tussentijds resultaat mogen posten, maar die deadlines geven we je dan wel mee bij de start van de volgende module.Veel succes!
IngeIngeModeratorInteressant bijdrage, Claire, dankjewel.
Dit geeft wat meer en diepgaander inzicht in Miller’s piramide, altijd nuttig, extra (achtergrond)informatie 😉IngeModeratortesting
-
AuteurBerichten