Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
KathleenModerator
Dag Christine,
ik heb jouw tweede versie bekeken! Dat ziet er al veel beter uit! Meer detail en meer variatie!! Nu nog de stap zetten naar ontwikkeling hé!!
Groetjes
KathleenKathleenModeratorDag Michèle,
Weet je, ik zal het toegeven, voor mij is het ook een uitdaging:-) Goed dat je verwittigt. Voor mij is het vooral belangrijk dat je verder doet! Ik vermoed dat deze module toch wat gaat uitlopen. Dus ik hou er rekening mee dat jouw input later komt.
Groetjes
KathleenKathleenModeratorZie ook mail – dit is de zelfde info!
Dag allemaal,
Ongelooflijk, maar we gaan al van start met de tweede module “Ontwerp”. Zet je schrap
Vooreerst: vergeet niet in om de enquête in te vullen om op Mod1 terug te blikken!
Wat ga je in deze module leren (op voorwaarde dat je naarstig aan het werk gaat!)
– een duidelijk onderscheid maken tussen leerinhouden en leerobjecten.
– weten hoe je een goede structuur en scenario opzet.
– de verschillende ontwikkelprincipes van Mayer kennen en ook toepassen tijdens de volgende modules.
– een overzicht van de bestaande digitale hulpmiddelen hebben
– op zelfstandige basis een selectie kunnen maken van welke digitale hulpmiddelen je nodig hebt voor het ontwerpen van je digitale inhoud.Mispak je niet aan de inhoud!!
Zoals je ziet, ga je heel wat studiewerk tegemoet. Het is een vrij zware module (zie zeker ook timing cf. infra). Plan de tijd in, stel niet uit, ga aan de slag, en probeer de modelstudent te zijn waarvan jullie dromen voor eigen trainingen
Concreet
Probeer je opdracht van module 1 goed in je achterhoofd te houden als je de module verkent. Je zult zien dat je vermoedelijk best op bepaalde onderdelen inzoomt omdat ze nuttiger lijken voor de verdere uitwerking van opdracht 1.
Je moet dus een aantal digitale hulpmiddelen gaan selecteren die zo goed mogelijk passen bij de inhoud waarmee jij aan de slag wilt, die jij wilt digitaliseren.De officiële opdracht luidt als volgt …
Bepaal op basis van de theorie welke hulpmiddelen jij kunt inzetten en waarom. Splits je cursus op (in schermen) en bepaal voor elk het bijhorende hulpmiddel.
– In de eerste module heb je kennis gemaakt met de verschillende werkvormen en op basis van die werkvormen heb je al een eerste persoonlijke selectie gemaakt van bruikbare werkvormen voor jouw inhoud. Je zult merken dat hier in module 2 op verder wordt gebouwd door je kennis te laten maken met de technische consequenties van jouw selectie.
– In deze module is het de bedoeling dat je meer te weten komt over hoe je een goed ontwerp uitwerkt en met welke factoren je best rekening houdt. Dit is een heel uitgebreide module en je bekijkt dan ook best de onderdelen die het best aansluiten bij jouw interessevelden, jouw mogelijkheden. Het staat natuurlijk vrij om ook verder te kijken. Elk van de aangeboden digitale hulpmiddelen bieden je een breder perspectief over de diverse mogelijkheden.
– Bekijk in deze module zeker het onderscheid tussen leerinhouden en leerobjecten, wat een structuur en scenario is en de ontwerpprincipes van Mayer. In een volgende fase zullen die je helpen om op een goede manier in één keer de inhoud aan te maken en te presenteren.
– Je zal op basis van jouw selectie een structuur en scenario uitwerken voor je inhoud (template in bijlage wordt ook op forum gezet en ook op google drive). Dit is een belangrijke voorbereidende fase waardoor je in de volgende module gemakkelijk de verschillende componenten zal kunnen ontwikkelen.
En de uitdaging is …
Verleg je grenzen!!!
Vermoedelijk zul je door module 2 nog meer ideeën krijgen om verder te denken op wat je in module 1 gedaan hebt. Misschien wil je extra hulpmiddelen overwegen om jouw digitale aanpak nog naar een hoger niveau te tillen. Durf verder te gaan dan de leerobjecten die je al kent of die je al gebruikt. Jullie weten hoe belangrijk variatie is voor onze cursisten! Nogmaals, we beogen geen perfect resultaat, maar vooral een rijk leerproces! Durf out-of-the box denken!Aandachtspunt: laat ons proberen in deze module ook met elkaars resultaten aan de slag te gaan, dus geef een seintje aan iedereen als je een tussentijds resultaat hebt zodanig dat anderen kunnen gaan kijken en feedback geven!
Timing – verloop van deze module
Van 26/03 tem 03/04 = 9 dagen + 2 weken paasverlof om nog bij te sturen.26/03 Lancering
27/03 Jullie verkennen modules, met jullie opdracht in achterhoofd.
Vragen kunnen op het forum gepost worden.
Iedereen mag antwoorden op de vragen
28/03 Jullie verkennen modules, met jullie opdracht in achterhoofd.
Vragen kunnen op het forum gepost worden.
Iedereen mag antwoorden op de vragen
29/03 Jullie verkennen modules, met jullie opdracht in achterhoofd.
Vragen kunnen op het forum gepost worden.
Iedereen mag antwoorden op de vragen
Ik probeer zondagavond alleszins online te zijn om te zien of er vragen werden gepost.
30/03 Beginnen focussen op de concrete opdracht en ernaar streven om zo snel mogelijk een tussentijds resultaat te delen!
Resultaten delen op Google drive.
Vragen? Twijfels? Frustraties? > forum!
31/03 Jullie werken naarstig verder op de opdracht.
Vragen? Twijfels? Frustraties? > forum!
01/04 Echte deadline hier moet iedereen zijn opdracht online gezet hebben!
02/04 Iedereen geeft feedback op de opdracht van 2 andere deelnemers. Ik bekijk nog welke duo’s ideaal zijn.
Ik bekijk ook alle input.
03/04 en verder Iedereen geeft feedback op de opdracht van 2 andere deelnemers. Ik bekijk nog welke duo’s ideaal zijn.
Ik bekijk ook alle input.
10/04Paasvakantie Iedereen heeft een pracht van een ontwerp voor zijn persoonlijke challenge!
Cooling down
Vergeet de enquête niet in te vullen:
https://www.vub.ac.be/surveys/index.php/476872/lang-nlWe lanceren de derde module op 16/04. Dus toch wel wat tijd om te bekomen, maar ook vooral om op basis van de gekregen feedback je ontwerp te finaliseren en te perfectioneren. Een mooi ontwerp garandeert immers een mooie ontwikkeling in module 3!
Dikke proficiat als je tot hier gekomen bent. Dat bewijst dat je genoeg moed hebt om nu in de module te duiken!
KathleenModeratorDag allemaal,
In principe laatste dag van module 1!
@all: vergeet je niet de enquete in te vullen via 25/03 https://www.vub.ac.be/surveys/index.php/568915/lang-nl
Er zijn 4 opdrachten ingediend voor module 1. Ik ben blij dat er wat variatie is:
– 2 grammaticale topics
– 2 communicatieve topics, van verschillend niveauIk ben ook blij dat jullie aan de slag gingen vanuit een vrij theoretisch kader. Niet evident met onze typische doe-mentaliteit. Mooie start!
Wat nog niet zo goed loopt, is het feedback geven op elkaars input, maar ik vermoed dat de onvoorziene krappe deadline hier wel voor iets tussen zit. Om nog maar te zwijgen over de google drive problemen:-)
@ Huib, Karien: van jullie kreeg ik nog geen uitgewerkte opdracht. We mogen zeker niet te veel overlap hebben over de modules heen, want anders wordt het chaotisch! Sturen jullie nog iets door?
tot morgen, pour de nouvelles aventures!!
Groetjes
KathleenKathleenModeratorDag Nynke, als je op de file klikt en dan op rechter muis knop klikt, zou je “move to” moeten zien staan, dan kan je normaal de file naar de juiste folder brengen. Probeer je dat eens? Mocht dat ook niet lukken stuur dan de file via mail door, dan krijg ik hem wel op de goede plaats!
KathleenModeratorDag Nynke, ik zag de request landen en heb die aanvaard. Geef zeker een seintje als het niet lukt. Ik heb nochtans aan iedereen edit rechten gegeven, maar misschien niet altijd gekoppeld aan het juiste e-mail adres voor Google.
|@all: hou mij zeker ook op de hoogte als jullie niet aan template of Drive folder geraken!
Eerste opdrachten zijn al binnen, super! -
AuteurBerichten