Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
MarianneModerator
Dag Miet
Je hebt alleszins een goed onderwerp gekozen, waar zeker mogelijkheden inzitten om iets digitaals rond te ontwikkelen. De scope van je analyse omvat volgens mij het geheel van de cursus, dus ook wat je met je de klassikale momenten wil bereiken. En dat mag er natuurlijk wel inzitten, maar om je analysedocument bruikbaar te maken voor de volgende fase, is het nodig om de scope te verfijnen tot wat je met het digitale stuk wil bereiken. Wat wil je dat je cursisten kennen, kunnen, weten, doen, … nadat ze het digitale stuk hebben doorgenomen? Wat is dan de doelstelling van het eerstvolgende klassikale moment? Komt er dan terug een digitaal stuk? Zo ja, wat is daar dan de doelstelling van? In jouw voorbeeld werk je eigenlijk een leertraject uit en is het best om elk onderdeel kort op te nemen in je analyse. Je kan dan het eerste digitaal stuk eruit halen om verder te ontwikkelen tijdens dit leertraject (modules 2-4), bv. gericht op de eerste 2 doelstellingen. De keuze is uiteraard aan jou! Bij werkvormen zal je dan verder nog moeten kiezen welke hiervoor het meest geschikt zijn en welke je haalbaar ziet binnen jouw context en met jouw cursisten. Het is ook niet nodig om alle type hulpmiddelen te gebruiken, maar maak ook hier een selectie. Wat betreft de hulpmiddelen: pin je nog niet teveel vast op de tools, maar laat je inspireren of hou de optie open om eens te experimenteren met tools die je nog niet kent maar wel interessant vindt! Wat de gekozen tools betreft: zelf zou ik Google Drive eerder zien als een organiserend hulpmiddel (verzamelen van documenten al dan niet in mappen, waar je dan wel met meerderen aan kan) en Google+ community als een samenwerkingshulpmiddel (gericht op dialoog en delen van informatie). Deze laatste is zeker geen tracking hulpmiddel (zie hiervoor ook de feedback die ik gaf bij Mieke). Je basisidee is zeker goed en je kan er verder mee aan de slag tijdens de volgende modules, maar probeer de scope van het digitale stuk nog verder te verfijnen. Module 2 over het ontwerp zal je hierbij zeker helpen! Veel succes!MarianneModeratorDag Mieke
Dit is een zeer mooie en bruikbare analyse! Je hebt duidelijk overwogen keuzes gemaakt en de scope van je project beperkt gehouden tot 2 kennisniveaus en 2 type werkvormen, wat ook de de bedoeling was van deze opdracht. Je hebt een leuk onderwerp gekozen, waar je zeker creatief mee aan de slag kan en dat zeker haalbaar is om verder vorm te geven tijdens de volgende modules van dit leertraject. Misschien kan je wel nog even het volgende bekijken: tracking hulpmiddelen zijn moeilijk apart te vinden, deze zijn vaak ingebed in learning management systemen (LMS), zoals Moodle bv. Dus of je tracking kan doen, zal afhangen of er een dergelijk systeem is in jouw organisatie om leermateriaal digitaal te verspreiden en op te volgen. Mogelijks hebben jullie dat wel, maar als je er niet zeker van bent, is dit misschien iets wat je al eens kan navragen. Als het er niet zou zijn, dan bestaat er wel zoiets als Google Analytics, maar dan moet je al iets in website-vorm gaan maken en het “meet” natuurlijk ook niet alles. Misschien is het dan beter om dan geen rekening te houden met de tracking hulpmiddelen in je verdere uitwerking. Indien jullie wel een LMS hebben, kan je het wel behouden en dan kan je de tool die jullie hebben opnemen bij het verdere ontwerp en uitwerking (in module 2 en 3). Alleszins een prima analyse, waarmee je zeker verder kan werken in module 2! Veel succes!MarianneModeratorDag Catalina
Wow! Dit is een zeer mooie en uitgebreide analyse! Je hebt er duidelijk veel tijd en energie in gestoken. Hiermee heb je alvast een degelijke werkinstrument om een digitale toepassing te ontwikkelen voor dit cursusonderdeel. Om het haalbaar te houden in functie van dit leertraject, gezien de korte timing ervan, stel ik je voor om een keuze te maken waarop je je verder wil gaan focussen tijdens de volgende modules van dit leertraject. M.a.w. welk stukje is voor jouw prioritair om mee te starten en zie je haalbaar om al te ontwikkelen en op relatief korte termijn te testen met een groep studenten of mede-docenten? Als dat stukje lukt en klaar is, kan je dan aan het volgende onderdeel beginnen. En zo kan je je hele analyse dan systematisch verder gaan uitwerken. Kan je er zo een stukje uitfilteren? Bv. je alleen al richten op het theoretische deel (weten: kennen – wat ?) lijkt me al iets om mee te beginnen. Maar het kan ook een ander stuk zijn, als je een deel klassikaal zou geven en een vervolgstukje dan de studenten zelf via digitale weg laat doornemen. Mogelijkheden genoeg denk ik! In elke geval een heel degelijke analyse, waarin ik ook al veel ontwerp-elementen zie. En die ga je nodig hebben bij je volgende opdracht. Dus mits nog wat afbakening van een kleiner onderdeel, ben je al heel goed bezig! Succes verder!MarianneModeratorDag Kurt
Dit is al een mooie analyse waar je zeker verder mee aan de slag kan! Je doelstellingen zijn helder geformuleerd, maar misschien mag je hier nog aandoen op welk toepassingsniveau je focust: wil je dat ze na het digitale stuk meer weten en inzicht hebben of gaat het meteen over het kunnen toepassen ervan? Bij werkvormen vermeld je af en toe al een hulpmiddel (bv. digitale lijst) en omgekeerd. Dit kan je misschien nog wat zuiverder formuleren. Belangrijk voor jou zal zijn om tijdens de volgende module te bekijken wat haalbaar is om effectief te ontwerpen tijdens de duur van deze cursus? Dus maak zeker keuzes waar je mee wil starten. Indien er nog tijd over is, kan je eventueel het volgende stukje ook nog verder uitwerken. Dus om het werkbaar te houden denk ik dat je best focust op 1 of 2 doelstellingen en hiervoor dan kijkt welke werkvorm(en) je zou kunnen gebruiken hiervoor. Daarna bepaal je welke digitale hulpmiddelen interessant kunnen zijn. Neem deze feedback gerust mee naar module 2. Je kan tijdens module 2 de opdracht van module 1 nog verder verfijnen. Maar je bent alvast goed begonnen, dus ik ben nieuwsgierig naar het vervolg! Succes! -
AuteurBerichten