Basis (TPACK) · Overzicht
Deze module is de startmodule van de training ‘digitale didactiek’. In eerste instantie zal je kennismaken met de visie van de training op ‘digitale didactiek’ aan de hand van het TPACK model. Je leert het TPACK model kennen als een conceptueel raamwerk waartegen je jouw eigen kennis en expertise kan afwegen. Je leert vooral dat TPACK:
-
de integratie tussen inhoudelijke, didactische en technologische kennis van de lesgever onderstreept
-
ICT niet als sturende factor aanduidt maar de vakdidactische behoeften van de lesgever centraal zet
-
geen geavanceerde ICT kennis vereist maar eerder een overzicht op de diverse hulpmiddeltypes
-
de lesgever centraal plaats in het vormgeven van digitaal leren
In een tweede deel wordt het TPACK model geconcretiseerd. Afhankelijk van jouw doelstellingenEen doelstelling beschrijft wat je wilt bereiken met je cursisten. Doelstellingen variëren van een focus op kennis, vaardigheden, attitudes of competenties (=integratie van kennis, vaardigheden en attitudes). worden werkvormenWerkvormen geven aan hoe je wilt werken en specificeren activiteiten voor de lesgever en de cursist. De keuze voor een werkvorm zal samenhangen met de vooropgestelde doelstellingen en de context. en ICT hulpmiddeltypes gesuggereerd. Het tweede deel ondersteunt je dus bij de analyse, een belangrijke eerste stap in het ontwikkelen van e-materiaal.
Na het volgen van deze module heb je bijgevolg de volgende doelstellingen bereikt:
-
inzicht in digitale didactiek als een integraal onderdeel van de competenties van een lesgever
-
overzicht van diverse hulpmiddeltypes op basis van hun educatief potentieel
-
selecteren van de meest courante werkvormen en gepaste hulpmiddeltypes op basis van de vooropgestelde doelstelling