Om de principes van het TPACK-model echt ‘in de vingers’ te krijgen en ze te leren toepassen op concrete, realistische situaties, kan je ‘TPACK, the game’ spelen. In dit spel word je uitgedaagd om na te denken over welke ‘T’ (technologisch hulpmiddel) het beste past bij een gegeven ‘P’ (pedagogische aanpak, werkvormWerkvormen geven aan hoe je wilt werken en specificeren activiteiten voor de lesgever en de cursist. De keuze voor een werkvorm zal samenhangen met de vooropgestelde doelstellingen en de context.) of ‘C’ (inhoud). Zo kan je je bijvoorbeeld oefenen in het kiezen van het meest geschikte technologisch hulpmiddel voor een gegeven vakinhoud en werkvorm.

Dit is een praktische activiteit die je alleen of in groep kan doen. Hier vind je de instructies!

 

Wat heb je nodig?

  • kaartjes met daarop bepaalde ‘T’, ‘P’ en ‘C’ – Tip: je kan de kaartjes gebruiken die je bij de instructies vindt, of je kan de kaartjes zelf maken (je eigen T, P en C kiezen) op basis van dit sjabloon.
  • 3 bekers of zakjes waarin de kaartjes per soort (T, P of C) gestopt kunnen worden

 

Eerder visueel ingesteld ?

Je kan de instructies over TPACK, the game ook bekijken in een filmpje (in het Engels). Klik hier voor de lange versie en hier voor de korte.

 

Belangrijk: “TPACK-NL, the game” is niet ons eigen concept, we hebben het ontleend aan http://www.tpack.nl.

CC BY-NC-ND 3.0 US

TPACK-NL, the game is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie. Dit betekent dat iedereen de game mag delen en aan mag passen, onder de voorwaarde dat je het spel niet gebruikt voor commerciële doeleinden, naar het originele spel verwijst en dat je een eventueel aangepast of aangevuld spel ook op basis van deze licentie weer verspreid. Graag ontvangen we dan ook de aangepaste versies die we dan weer kunnen verspreiden via http://www.tpack.nl, zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken.