Hulpmiddeltypes en hun educatief potentieel
De onderstaande interactieve figuur maakt een onderscheid tussen hulpmiddeltypes op basis van hun educatief potentieel (Hamuy & Galaz, 2010; Lust, Elen, & Clarebout, 2013).
Klik op de iconen in de onderstaande figuur voor informatie over het educatief potentieel en voorbeelden van de verschillende hulpmiddeltypes, of lees de tabel onderaan.Hulpmiddel-type | Educatief Potentieel | Voorbeelden |
Informatiehulpmiddel | Ondersteunt informatieverwerving door het structureren, verrijken of toepassen van het leermateriaal | Slides, lesopnames, kennisclips, animaties, grafieken, audio, video, prezi… |
Organiserend hulpmiddel | Ondersteunt kennisconstructie door het aanbieden van een platform om informatie te visualiseren en te organiseren | Mindmap, blog, wiki, portfolio |
Uitvoerend hulpmiddel | Ondersteunt probleemgestuurd werken door het uitvoeren van basis algoritmische taken | Calculator, Excel, simulaties |
Oefenhulpmiddel | Ondersteunt zelfsturing en reflectie door het inoefenen van kennis of het toepassen van kennis in de nabijheid van feedback | Hot potatoes, clickers, online oefeningen, games, simulatie |
Testhulpmiddel | Ondersteunt zelfsturing en reflectie door het toetsen van kennis | Toetsen, clickers, hot potatoes |
Samenwerkingshulpmiddel | Ondersteunt samenwerkend leren door het aanbieden van een platform voor online interactie | Chat, discussieforum, wiki |
Tracking hulpmiddel | Ondersteunt de lesgever in het opvolgen van het leerproces van de cursisten. Een tracking hulpmiddel kan data geven over het gedrag, de testresultaten en de progressie van cursisten in de online leeromgeving | Een learning management system (bv. Moodle, Blackboard, Chamilo) heeft vaak een ingebouwd tracking systeem |