Ontwerp · Overzicht
In module 1 (Basis/TPACK) maakte je kennis met een aantal werkvormen. Op basis van je doelstellingen (kennis verwerven, verdiepen of creëren) en je context leerde je een of meerdere werkvormen kiezen.
Het ontwerp van je cursus is echter meer dan kiezen voor een bepaalde werkvormWerkvormen geven aan hoe je wilt werken en specificeren activiteiten voor de lesgever en de cursist. De keuze voor een werkvorm zal samenhangen met de vooropgestelde doelstellingen en de context.. Wat wil je brengen? In welke volgorde? En wat is de samenhang tussen de leerinhouden?
Om deze keuzes te maken gaan we in op “leerobjecten” en “leerinhouden” en leren hoe de leerinhouden goed te structureren.
In een cursus ‘Digitale didactiek’ mogen ook Mayer’s ontwerpprincipes voor multimedia leren (Mayer) niet ontbreken.
Ten slotte gaat deze module verder in op de verschillende (digitale) hulpmiddelen, met als doel je technologische kennis (TK) dienaangaande te verdiepen. We bespreken voor- en nadelen, (didactische) meerwaarde, praktische en technische implicaties (organische- en infrastructuurvereisten) van de meest courante hulpmiddelen.
Ervan uitgaande dat je ook module 1 (TPACK) hebt doorlopen, weet je na deze module: