· Oefenhulpmiddelen
Deze hulpmiddelen ondersteunen zelfstudie en reflectie door het inoefenen van kennis of het toepassen van kennis.
De hulpmiddelen hiervoor gebruikt zijn vaak testhulpmiddelen (zie hiervoor, formatieve toetsen), waarbij de score totaal ondergeschikt wordt en de feedback naar de cursist een essentiële rol speelt.
Digitale toets/oefenprogramma’s zijn de laatste jaren sterk verbeterd en bieden een groot aantal vraagtypes aan. Het is hierbij belangrijk dat het vraagtype aansluit op het type kennis dat je wilt oefenen. Door de grote verscheidenheid aan vraagtypes is het mogelijk om ook complexe cognitieve vaardigheden (analyse, synthese, evaluatie) te oefenen.
Oefenprogramma’s onderscheiden zich wel op gebied van feedbackmogelijkheden. Goede programma’s geven onmiddellijke feedback op ieder antwoord (goed of fout), laten meerdere pogingen toe en kunnen de cursist aangepaste hints (tips) geven. Deze hints en feedbackteksten moeten dan wel door de auteur worden voorzien, wat het maken van goed oefenmateriaal tijdrovend maakt.
Een nieuw, populair oefenhulpmiddel zijn games. Het betreft educatieve computerspellen of zogenaamde serious games. Games hebben dezelfde kenmerken, voor- en nadelen als (modelgestuurde) simulaties (zie hierboven), met daarboven een spelfactor, wat het leren nog leuker maakt. Games zijn zo mogelijk nog duurder en nog moeilijker zelf te ontwikkelen.