Mayer’s Ontwerpprincipes van Multimedialeren


Multimediaprincipe

Tekst én beeld is beter dan tekst alleen.

Ruimtelijk nabijheidsprincipe

De ruimte tussen corresponderende woorden en beelden moet minimaal zijn.

Tijdelijk nabijheidsprincipe

Corresponderende woorden en beelden moeten tegelijkertijd verschijnen.

Coherentieprincipe

Vermijd overbodige, ongerelateerde woorden, beelden en geluiden.

Signaleringsprincipe

Stuur de aandacht naar kritische en essentiële aspecten
van het leermateriaal d.m.v. extra markeringen.

Redundantieprincipe(Overtolligheidsprincipe)

Beeld plus audio is beter dan beeld plus audio plus tekst.
Dat laatste leidt tot ‘cognitieve overload’.

Segmenteringsprincipe

Verdeel de leerstof in behapbare onderdelen.

Voortrajectprincipe

Zorg er met een voortraject voor dat je cursist niet
als een leek aan de eigenlijke cursus begint.

Modaliteitsprincipe

In combinatie met beeld is audio beter dan geschreven tekst.
Dat laatste leidt tot overbelasting van het visuele kanaal.

Personaliseringsprincipes

Gebruik een communicatieve schrijfstijl
(met inbegrip van het gebruik van de ik- en je-vorm)
en een vriendelijke, menselijke stem.

Principe van de individuele verschillen

Designeffecten spelen sterker bij cursisten met weinig voorkennis
en bij cursisten met een slechter ruimtelijk inzicht.

Note: initially (2006), Mayer suggested 10 principles; meanwhile (2011) there are 12. You will find different numbers (6, 7, 10, 11, 12). Sometimes principles are indeed divided or combined, e.g. spatial (2), and temporal (3) in one contiguity principle.

If you wish more information about the different principles, check Mayer’s design principles first in the section ‘Theory’ of this module. In case you would like to know more about it, you can find additional information in the ‘In- depth’ section.