Mayer’s Ontwerpprincipes van Multimedialeren
Multimediaprincipe
Tekst én beeld is beter dan tekst alleen.
Ruimtelijk nabijheidsprincipe
De ruimte tussen corresponderende woorden en beelden moet minimaal zijn.
Tijdelijk nabijheidsprincipe
Corresponderende woorden en beelden moeten tegelijkertijd verschijnen.
Coherentieprincipe
Vermijd overbodige, ongerelateerde woorden, beelden en geluiden.
Signaleringsprincipe
Stuur de aandacht naar kritische en essentiële aspecten
van het leermateriaal d.m.v. extra markeringen.
Redundantieprincipe(Overtolligheidsprincipe)
Beeld plus audio is beter dan
beeld plus audio plus tekst.
Dat laatste leidt tot ‘cognitieve overload’.
Segmenteringsprincipe
Verdeel de leerstof in behapbare onderdelen.
Voortrajectprincipe
Zorg er met een voortraject voor dat je cursist niet
als een leek aan de eigenlijke cursus begint.
Modaliteitsprincipe
In combinatie met beeld is audio beter dan geschreven tekst.
Dat laatste leidt tot overbelasting van het visuele kanaal.
Personaliseringsprincipes
Gebruik een communicatieve schrijfstijl
(met inbegrip van het gebruik van de ik- en je-vorm)
en een vriendelijke, menselijke stem.
Principe van de individuele verschillen
Designeffecten
spelen sterker bij cursisten met weinig voorkennis
en bij cursisten met een slechter
ruimtelijk inzicht.