Na het doornemen van de modules rond analyse en ontwerp zou je moeten weten wat je zelf kan gaan doen, m.a.w. je kent de mogelijke werkvormen en leerinhouden en weet met welke leerobjecten je die vorm wilt geven. Nu is het tijd om te kijken hoe je dit gaat doen.
Hierbij kan je rekening houden met:
- Bestaand materiaal
- Beschikbare tools en software
- Beschikbare middelen (budget, mensen en tijd)
- Eigen ervaring
- De digitale leeromgeving
Je kunt naar onze mening best uitgaan van wat ideaal is voor je vak/cursus en pas later je laten ‘beperken’ door de realiteit. Daarbij kan dan je eigen creativiteit of hulp van derden helpen om haalbare oplossingen uit te werken.
We bespreken hierna drie stappen bij het in gebruik nemen van e-content :
- het leermateriaal,
- mogelijke tools om deze te ontwikkelen en
- de leeromgeving waarin deze eventueel worden opgenomen en gebruikt.
In eerste instantie evalueer je of je zelf kunt ontwikkelen of je eerder laat ontwikkelen. Daarna bekijk je een aantal tools die je kunt gebruiken en krijg je meer inzicht in wat de digitale leeromgeving kan zijn. Ten slotte krijg je nog extra informatie rond het zoeken van digitaal materiaal en zaken zoals auteursrechten.