Tools voor elk type leerobject
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van software tools, ingedeeld volgens type hulpmiddel. We nemen daarbij ook enkele aandachtspunten onder de loupe.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van software tools, ingedeeld volgens type hulpmiddel. We nemen daarbij ook enkele aandachtspunten onder de loupe.
Weblecture tools: Present.me, Knovio
Podcast tools: Blubrry, Podomatic
Voorbereiding
• Start eenvoudig en niet te ambitieus. Vooraleer je investeert in een professionele aanpak, is het belangrijk aan te tonen wat de meerwaarde van weblectures is.
• Bekijk andere weblectures zodat je snel ziet hoe het (niet) moet.
• Maak je presentatie visueel aantrekkelijk.
• Gebruik een heldere structuur.
• Zorg dat elke slide van je presentatie een duidelijke hoofdtitel heeft.
• Gebruik korte begrippen of titels.
• Gebruik een duidelijk lettertype.
• Gebruik eenvoudige grafieken.
• Gebruik een neutrale achtergrond.
• Houd hergebruik in je achterhoofd.
Technisch
• Voor je begint is het belangrijk van alle mogelijkheden binnen je organisatie te kennen en eventuele tekortkomingen te verhelpen.
• Het geluid heeft de hoogste prioriteit. Met een slechte audio haken je cursisten af. De aankoop van goede (dasspeld-)microfoons mag je niet te lang uitstellen.
• Probeer je eerste opname zonder publiek en eventueel alleen audio in combinatie met een presentatie.
• Gebruik geen ingewikkelde overgangen omdat dit technisch problemen kan opleveren.
Didactisch
• Baken op voorhand duidelijk je doelgroep en je doel af.
• Zorg ervoor dat je cursisten geboeid blijven tot op het einde door de spanning op te bouwen.
• Gebruik veel – eigen – voorbeelden.
• Varieer.
• Zorg voor een leuke interactie.
• Behandel de camera als een van je cursisten.
• Zorg voor een duidelijke start.
• Vertel per onderdeel wat er allemaal aan bod zal komen en geef op het einde een samenvatting.
• Wees expliciet: leg goed uit wat belangrijk is en waarom.
• Spreek niet te snel en articuleer goed.
• Formuleer helder, gebruik korte zinnen.
• Haal adem voor je de volgende sheet aanvat. Dat zorgt voor rust.
Meer tips vind je ook in de uitdieping onder tools voor elk type leerobject.
Tools: Powtoon, EWC Presenter, Make web video, Vcasmo, Moovly, Wideo
Tips bij het maken van een animatie.
• Geef uitleg bij of naast het beeld.
• Geef gelijktijdig mondelinge uitleg bij de animatie (+ mogelijkheid omdat uit te schakelen).
• Een animatie met spraak werkt beter dan een met enkel tekst (Mayer).
• Een animatie met alleen spraak werkt beter dan een met tekst en spraak (Mayer).
• Voorkom storende woorden, beelden en (achtergrond)geluiden.
• Voorzie de mogelijkheid om je animatie te pauzeren zodat je cursist bv de animatie in detail kan bekijken of bepaalde terminologie raadplegen voor meer verduidelijking.
• Voorzie op het einde van je animatie een samenvatting.
• Gebruik een gesprekstijl om je animatie op te nemen.
Het gebruik van woord en beeld werkt beter dan enkel woorden.
o een goede headset te gebruiken,
o achtergrondgeluiden te minimaliseren,
o storende apparatuur zoals airconditioning, mail, telefoons uit te zetten,
o je webcam goed in te stellen,
o aangepaste verlichting te voorzien,
o een comfortabele positie t.o.v. je scherm en je script (Let op: het geluid van het draaien van pagina’s zal ook worden opgenomen),
o je computer van visuele ruis te ontdoen, d.w.z. ongebruikte pictogrammen verwijderen, onnodige vensters sluiten, updates uitschakelen en bv ook je persoonlijke achtergrondpagina of andere informatie die gevoelig kan zijn verwijderen,
o een nieuwe gebruikersaccount op je computer te creëren die voldoet aan alle voorgaande zaken.
• Bereid wanneer je wat wilt zeggen goed voor adhv een script. Dit moet je niet tot in het detail uitwerken maar het moet je een structuur geven.
• Maak je screencast kort en to-the -point. Idealiter is je screencast niet langer dan 5 minuten.
• Heb je meer tijd nodig, splits je screencast dan op in kortere stukken
• Vertel aan het begin waarover je screencast zal gaan en sluit af met een samenvatting.
• Voor je start met de eigenlijke opname, oefen je je screencast nog even in.
• Controleer je schermresolutie en stel die niet te hoog in, anders word je bestand te groot.
• Gebruik je muisaanwijzer om op de belangrijkste delen te wijzen.
• Beweeg je muis alleen om een actie uit te voeren, zo niet leid je jouw cursist af van de essentie.
• Snij irrelevante secties uit (bv het traag openen van een softwareprogramma).
• Zorg ervoor dat je lettertype groot genoeg is.
Tools:Mindmeister, Bubble.us, Mindjet, Xmind, Coggle, Gliffy, Freemind
Tips :
• Je start met een wit blad in landschapsformaat.
• Gebruik verschillende kleuren.
• Het hoofdidee komt centraal op het blad.
• Begin met de hoofdlijnen elk een afzonderlijke tak te geven.
• Vul daarna die hoofdlijnen aan met sublijnen.
• Leg linken tussen de verschillende ideeën indien die er zijn. Zo krijg je een goed overzicht over de hele inhoud en welke inhoud waar zal komen.
• Je schrijft altijd in kernwoorden, gebruik nooit volzinnen.
• Ideeën die in eerste instantie nergens thuis horen, stop je initieel in een afzonderlijke tak. Later kan je die nog verschuiven naar een andere tak.Een lijst met mindmaptools vind je in de uitdieping.
Tools: Blogger, wordpress
Do’s en Don’ts van een blog:
Tools: Wikispaces, PBWiki, Wikis in education
Tips
• Bepaal voor je start waarvoor je een wiki gaat gebruiken.
• Maak al je cursisten duidelijk hoe, waarvoor en waarom je een wiki inzet.
• Toon je cursisten hoe ze hiermee aan de slag kunnen, eventueel via een screencast of video.
• Spreek een duidelijke netiquette af voor je start.
• Zorg dat je nauw betrokken bent in het begin en neem, eenmaal de bal begint te rollen, wat afstand. Hierdoor krijgen je cursisten het signaal dat de wiki effectief gebruikt wordt.
• Als je met verschillende pagina’s werkt, zorg dat je die elk een specifieke benaming geeft.
• Als je jouw wiki verschillende jaren na elkaar wilt gebruiken, kan het nuttig zijn om een jaartal aan de paginanaam toe te voegen.
• Maak voor je start duidelijke afspraken rond gedrag, taalgebruik, respect voor andermans input, … met je cursisten, en koppel hieraan ook mogelijke gevolgen indien dit niet wordt gerespecteerd.
Tools: Adobe Captivate, Camtasia, Snagit
Waaruit moet je team bestaan om een simulatie te kunnen maken?
• Projectmanager die het hele proces overschouwt en begeleidt.
• Instructional designer
• Programmeur of iemand die met een auteurstool voor simulaties kan werken.
• Graficus
• Inhoudsexpert
• Webmaster om alles online te plaatsen en te houden.
Verschillende van deze functies kunnen door één en dezelfde persoon worden uitgevoerd. Dit hangt af van de beschikbaarheid binnen je eigen organisatie.Tips:
• Gebruik simulaties alleen wanneer het nodig is en een duidelijke meerwaarde toevoegt aan het leerproces.
• Doe dit dus niet voor tekst, beeld en referenties.
• Zorg ervoor dat de interacties geen acties zijn waarbij je cursist wat wordt geactiveerd. Zo is het bijvoegen van een ‘OK-knop’ waar je cursist op moet klikken om door te kunnen gaan, geen interactiviteit. Als je dit in de gaten houdt, kan je verspilling van kostbare ontwikkeltijd en geld voorkomen. Allerlei voorbeelden en tools vind je in de uitdieping.
Tools:Educaplay, Quizlet, Plickers
Een goede toets met uitgebreide en bruikbare feedback voor je cursisten beschikbaar stellen, vergt een grote inspanning en is tijdsintensief. Je gaat best planmatig te werk om te vermijden dat je achteraf nog allerhande aanpassingen moeten maken. Eerst moet je voor jezelf duidelijk maken wat de bedoeling is van de toets. Op basis daarvan kan je de vraagvorm selecteren, de geschikte vragen uitdenken, de feedback formuleren afhankelijk van het antwoord en de samenstelling van de toets uitdenken. Daarna kan je de vragen en toetsen op een handige en logische manier invoeren en samen stellen.
– Je kunt zowel gesloten als open vragen stellen.
– Goede vragen formuleren is niet eenvoudig.
Om een forum op een goede manier te gebruiken, hou je best rekening met een aantal zaken.