Quiz samenvatting
0 van 10 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
Informatie
Quiz samenwerkend leren
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
0 van 10 vragen correct beantwoord
Tijd voorbij
Categorieën
- Niet gecategoriseerd 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 10
1. Vraag
Duid de juiste antwoorden aan op basis van onderstaande zin.
Online samenwerkend leren is een werkvorm die voor mijn cursisten veel voordelen biedt zoals:Correct
De optie ‘het faciliteert het afspreken met elkaar’ is niet correct.
Bij online samenwerkend leren is het de bedoeling dat studenten samenwerken vanop afstand, het is dus niet de bedoeling dat het online hulpmiddel wordt gebruikt om in real time samen te werken.Incorrect
De optie ‘het faciliteert het afspreken met elkaar’ is niet correct.
Bij online samenwerkend leren is het de bedoeling dat studenten samenwerken vanop afstand, het is dus niet de bedoeling dat het online hulpmiddel wordt gebruikt om in real time samen te werken. -
Vraag 2 van 10
2. Vraag
Duid de juiste antwoorden aan op basis van onderstaande zin.
Online samenwerkend leren is een werkvorm die voor mezelf als lesgever voordelen biedt zoals:Correct
De optie ‘meer werk laten verrichten door studenten’ is niet correct.
OK, online samenwerkend leren zal studenten activeren en hen aan het werk zetten waardoor jij misschien minder instructie moet geven.
Het opzetten en ondersteunen van deze werkvorm zal echter op een andere manier energie vergen: je rol verschuift van lesgever naar coach/begeleider.Incorrect
De optie ‘meer werk laten verrichten door studenten’ is niet correct.
OK, online samenwerkend leren zal studenten activeren en hen aan het werk zetten waardoor jij misschien minder instructie moet geven.
Het opzetten en ondersteunen van deze werkvorm zal echter op een andere manier energie vergen: je rol verschuift van lesgever naar coach/begeleider. -
Vraag 3 van 10
3. Vraag
Op welke niveaus denk je dat de groep ondersteuning nodig heeft bij volgende situatie?
Bij verschillende leden leeft er een bezorgdheid over de groepsdoelen : wat moeten ze samen bereiken?
Correct
In deze fase is het belangrijk dat je de groep begeleidt op het inhoudelijke vlak en hen duidelijk maakt wat het bestaansniveau is van hun groep.
Incorrect
In deze fase is het belangrijk dat je de groep begeleidt op het inhoudelijke vlak en hen duidelijk maakt wat het bestaansniveau is van hun groep.
-
Vraag 4 van 10
4. Vraag
Op welke niveaus denk je dat de groep ondersteuning nodig heeft bij volgende situatie?
Meningsverschillen zorgen voor polarisatie in de groep ; er vormen zich kleine coalities.
Correct
Je hebt de verschillende niveau’s goed beet. Fijn zo.
Als je hier nog meer over wilt weten, kan je in de uitdieping terecht.
Incorrect
Hier en daar nog een foutje. Als je de theorie er nog even bij neemt, vind je meer uitleg over de verschillende niveau’s en kan je de volgende keer deze oefening perfect oplossen. Succes.
-
Vraag 5 van 10
5. Vraag
Op welke niveaus denk je dat de groep ondersteuning nodig heeft bij volgende situatie?
Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden over wie wat doet.
Correct
Als er duidelijk afspraken moeten gemaakt worden over wie wat zal doen, wil de groep eigenlijk afspraken maken over de inhoud, de procedure en de interactie. Misschien is het niet duidelijk wat er allemaal van inhoud in de opdracht moet en wil de groep duidelijkheid over de manier waarop de inhoud vorm zal krijgen (procedure). Op welke manier de groep gaat samenwerken (interactie) kan hier ook wel spelen.
Incorrect
Als er duidelijk afspraken moeten gemaakt worden over wie wat zal doen, wil de groep eigenlijk afspraken maken over de inhoud, de procedure en de interactie. Misschien is het niet duidelijk wat er allemaal van inhoud in de opdracht moet en wil de groep duidelijkheid over de manier waarop de inhoud vorm zal krijgen (procedure). Op welke manier de groep gaat samenwerken (interactie) kan hier ook wel spelen.
-
Vraag 6 van 10
6. Vraag
Op welke niveaus denk je dat de groep ondersteuning nodig heeft bij volgende situatie?
De groepsleden zijn terug meer met hun eigen projecten en agenda’s bezig dan met het groepsproject.
Correct
Doordat de groepsleden meer met hun eigen projecten bezig zijn, zal hier duidelijk nood zijn aan een ondersteuning naar bestaansniveau. Onderliggend kan je ook stellen dat dit ook komt omdat de inhoud (inhoudsniveau) en hoe er wordt samengewerkt (procedureniveau) niet helemaal duidelijk zijn en hier dus een duidelijk bijsturing zal nodig zijn.
Incorrect
Doordat de groepsleden meer met hun eigen projecten bezig zijn, zal hier duidelijk nood zijn aan een ondersteuning naar bestaansniveau. Onderliggend kan je ook stellen dat dit ook komt omdat de inhoud (inhoudsniveau) en hoe er wordt samengewerkt (procedureniveau) niet helemaal duidelijk zijn en hier dus een duidelijk bijsturing zal nodig zijn.
-
Vraag 7 van 10
7. Vraag
Aan welke voorwaarden voor online samenwerkend leren werd gedacht bij de volgende citaat?
“Het online samenwerkend leren was frustrerend. De opdracht werd vooral gemaakt door mezelf en drie anderen, de andere 20 personen waren niet of heel weinig aanwezig op het forum. Ondanks meerdere oproepen van onszelf om hieraan te participeren bleef het stil aan de overkant. Bij de eerste twee deelopdrachten was de inbreng nog matig maar naarmate de opdracht vorderde bleef interactie en participatie van de anderen uit. Op deze manier hebben de anderen wel heel gemakkelijk hun punten gekregen.”
Correct
In het citaat kan je lezen dat de opdracht wel degelijk gestructureerd was in deelopdrachten, dit ondersteunt de organisatie van het samenwerken. Het uitblijven van zo’n structuur is een extra moeilijke factor om effectief samen te werken online.
Het antwoord Opdracht’ is dus niet correct. De andere antwoorden zijn wel juist.
Incorrect
In het citaat kan je lezen dat de opdracht wel degelijk gestructureerd was in deelopdrachten, dit ondersteunt de organisatie van het samenwerken. Het uitblijven van zo’n structuur is een extra moeilijke factor om effectief samen te werken online.
Het antwoord Opdracht’ is dus niet correct. De andere antwoorden zijn wel juist.
-
Vraag 8 van 10
8. Vraag
Welk type hulpmiddel is het meest van toepassing op elk van deze situaties.
Match ze.Sorteer elementen
- Skype
- Discussieforum
-
Situatie 1: “Het vak ‘officemangement’ is een vak in afstandsonderwijs. Studenten doorlopen de cursus op zelfstandige basis maar kunnen op geregelde basis in contact komen met de lesgever voor een vragenuurtje.”
-
Situatie 2: “Het vak ‘multimedia’ verwacht dat studenten een realistisch multimediaproduct analyseren aan de hand van de onderwerpen die doorheen de lessen zullen komen.”
Correct
- Situatie 1: deze situatie vereist een onmiddellijke nabijheid van de diverse deelnemers; cursisten moeten vlug op elkaar kunnen inspelen. De keuze voor een synchroon communicatiehulpmiddel zoals een chat of skype is dan ook meer geschikt.
- Situatie 2: in deze situatie staat een complexe (realistische) opdracht centraal die doorheen een semester wordt behandeld. De keuze voor een asynchroon hulpmiddel zoals het discussieforum is meer gepast omdat dit meer ruimte geeft om na te denken over de bijdragen.
Incorrect
- Situatie 1: deze situatie vereist een onmiddellijke nabijheid van de diverse deelnemers; cursisten moeten vlug op elkaar kunnen inspelen. De keuze voor een synchroon communicatiehulpmiddel zoals een chat of skype is dan ook meer geschikt.
- Situatie 2: in deze situatie staat een complexe (realistische) opdracht centraal die doorheen een semester wordt behandeld. De keuze voor een asynchroon hulpmiddel zoals het discussieforum is meer gepast omdat dit meer ruimte geeft om na te denken over de bijdragen.
-
Vraag 9 van 10
9. Vraag
Hieronder krijg je de omschrijving van een aantal situaties die zich tijdens groepswerk voordoen. Daarnaast zie je de namen van de 5 fasen van groepsvorming die Tuckman onderscheidt.
Koppel elk probleem aan de juiste fase.
Sorteer elementen
- Bij verschillende leden leeft bezorgdheid over de groepsdoelen : wat moeten ze samen bereiken?
- Meerdere leden verliezen hun interesse in het groepswerk. Meningsverschillen zorgen voor polarisatie in de groep; er vormen zich kleine coalities.
- Er worden afspraken gemaakt over wie wat doet.
- Het overleg is kort en krachtig, gericht op het opleveren van het eindproduct en toekomstige besluitvorming.
- De groepsleden zijn terug meer met hun eigen projecten en agenda’s bezig dan met het groepsproject.
-
Vormfase
-
Stormfase
-
Normfase
-
Prestatiefase
-
Afscheidsfase
Correct
- In de vormfase leeft er bij verschillende leden bezorgdheid over de groepsdoelen.
- In de stormfase verliezen meerdere leden hun interesse in het groepswerk en zorgen meningsverschillen voor polarisatie.
- In de normfase worden er afspraken gemaakt over wie wat doet.
- In de prestatiefase is het overleg kort en krachtig.
- In de afscheidsfase zijn de groepsleden terug meer bezig met hun eigen projecten en agenda’s.
Incorrect
- In de vormfase leeft er bij verschillende leden bezorgdheid over de groepsdoelen.
- In de stormfase verliezen meerdere leden hun interesse in het groepswerk en zorgen meningsverschillen voor polarisatie.
- In de normfase worden er afspraken gemaakt over wie wat doet.
- In de prestatiefase is het overleg kort en krachtig.
- In de afscheidsfase zijn de groepsleden terug meer bezig met hun eigen projecten en agenda’s.
-
Vraag 10 van 10
10. Vraag
Plaats de fasen van Tucker in de juiste volgorde.
-
Vormfase
-
Stormfase
-
Normfase
-
Prestatiefase
-
Afscheidsfase
Correct
Tuckman onderscheidt 5 fasen in de ontwikkeling van teams.
Hij stelt bovendien dat deze fasen allemaal en in een vaste volgorde moeten doorlopen worden om als team uit te groeien tot een optimaal functionerende groep.
Het gaat achtereenvolgens om
- de vormfase,
- de stormfase,
- de normfase,
- de prestatiefase
- en de afscheidsfase.
Incorrect
Tuckman onderscheidt 5 fasen in de ontwikkeling van teams.
Hij stelt bovendien dat deze fasen allemaal en in een vaste volgorde moeten doorlopen worden om als team uit te groeien tot een optimaal functionerende groep.
Het gaat achtereenvolgens om
- de vormfase,
- de stormfase,
- de normfase,
- de prestatiefase
- en de afscheidsfase.
-