Deze groepsscore pas je toe voor alle groepsleden. Hier hou je geen rekening met de individuele inbreng van cursisten. Deze manier kan een negatief effect hebben op de samenwerking.
De groepsleden worden na het samenwerkingsproces individueel bevraagd over de mate waarin zij kennis hebben verworven. Deze evaluatie houdt geen rekening met het groepsproces zelf.
De individuele scores zijn gebaseerd op een groepsscore verminderd of vermeerderd met de individuele inbreng/leerwinst. Deze manier houdt rekening met de individuele inbreng en het groepsleerproces.
De groepsleden evalueren zichzelf en elkaar. Deze vorm van evaluatie wordt peer-evaluatie genoemd. Peer-evaluatie wordt vaak ingezet als een onderdeel van de evaluatie omdat het een kritische blik stimuleert op:
het groepsproces
het groepsproduct
de eigen inbreng
De peer-evaluatie is dus niet alleen gericht op het eindproduct maar ook op het proces en de eigen inbreng hierin. De peer-evaluatie kan meetellen in de uiteindelijke score of kan een onderdeel vormen van het online samenwerkend leren zelf.