Quiz-summary
0 of 8 questions completed
Questions:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
Information
Met deze quiz kan je je kennis testen ivm de rollen van de e-coach. Zo heb je voor jezelf een overzicht van welke materie je meer of minder goed beheerst, en waar je dus eventueel nog wat kan bijwerken.
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading...
You must sign in or sign up to start the quiz.
You have to finish following quiz, to start this quiz:
Results
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 points, (0)
Categories
- Not categorized 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- Answered
- Review
-
Question 1 of 8
1. Question
Je kunt verschillende rollen vervullen in het begeleiden van onderwijsactiviteiten via een digitale omgeving. Het gaat hier om een organisatorische, een sociale en een pedagogisch/inhoudelijke rol.
Correct
Goed geantwoord! Er bestaan inderdaad 3 rollen die je uiteraard tijdens je coaching-activiteiten met elkaar combineert.
Incorrect
Hier sla je de bal helaas mis. Er zijn wel degelijk 3 rollen die je uiteraard tijdens je coaching-activiteiten met elkaar combineert. Lees de theorie er nog even op na.
-
Question 2 of 8
2. Question
Binnen welke rol kan je volgende reactie van een coach aan de cursisten situeren: “Lever voor aanstaande donderdag twee inhoudelijke bijdragen aan deze discussie. De criteria waaraan de bijdragen moeten voldoen kun je vinden onder ‘Opdrachten’”.
Deze reactie situeert zich binnen de:Correct
Inderdaad, binnen de organisatorische rol geeft de e-coach reacties over de organisatie van de cursus, zoals over de gestelde deadlines en de verwachtingen.
Incorrect
Het correcte antwoord staat aangeduid in het groen.
Het is binnen de organisatorisch rol dat de e-coach reacties geeft over de organisatie van de cursus, zoals over de gestelde deadlines en de verwachtingen. -
Question 3 of 8
3. Question
Binnen welke rol kan je volgende reactie van een coach aan de cursisten situeren: “Ik vind dat je met je laatste bijdrage een interessante invalshoek in de discussie hebt gebracht. Mijn complimenten hiervoor. Ik kijk alvast uit naar je volgende input.”
Deze reactie situeert zich binnen de:Correct
Inderdaad, binnen de sociale rol reageert de e-coach op de participatie van de cursisten en stimuleert hij hen om intensiever te participeren.
Incorrect
Het correcte antwoord staat aangeduid in het groen.
het is binnen de sociale rol dat de e-coach reageert op de participatie van de cursisten en hen stimuleert om intensiever te participeren. -
Question 4 of 8
4. Question
Hieronder vind je 3 mogelijke rollen die je als e-coach kan vervullen en verschillende inhoudelijke invullingen van deze rollen.
Koppel de rol aan de juiste inhoudelijke invulling.
Sort elements
- De organisatorische rol
- De sociale rol
- De pedagogisch/inhoudelijke rol
-
Inhoudelijke invulling: Je maakt duidelijke afspraken met je cursisten inzake verwachtingen, tijdsplanning, feedback etc.. en je geeft hen ook computergerelateerde informatie door.
-
Inhoudelijke invulling: Je gaat je cursisten digitaal motiveren en stimuleren door o.a. een positieve, gemoedelijke sfeer te creëren en door de inbreng van de cursisten te gaan bekrachtigen.
-
Inhoudelijke invulling: Je zorgt ervoor dat de beoogde leerdoelen worden bereikt.
Correct
Helemaal juist!
In de organisatorische rol maak je inderdaad een aantal praktische afspraken en geef je de nodige informatie door zodat de cursist op een efficiënte wijze het opleidingstraject kan doorlopen.
In de sociale rol is het belangrijk om je cursisten digitaal te motiveren en stimuleren zodat ze zich niet geïsoleerd voelen en daardoor minder zouden participeren in de cursus of in het slechtste geval zouden afhaken.
In de pedagogisch/inhoudelijke rol ligt de nadruk van de coaching op het bereiken van de beoogde leerdoelen.Incorrect
Deze koppeling is niet juist.
Misschien moet je dit nog even bekijken in de theorie:
In de organisatorische rol maak je een aantal praktische afspraken en geef je de nodige informatie door zodat de cursist op een efficiënte wijze het opleidingstraject kan doorlopen.
In de sociale rol is het belangrijk om je cursisten digitaal te motiveren en stimuleren zodat ze zich niet geïsoleerd voelen en daardoor minder zouden participeren in de cursus of in het slechtste geval zouden afhaken.
In de pedagogisch/inhoudelijke rol ligt de nadruk van de coaching op het bereiken van de beoogde leerdoelen. -
Question 5 of 8
5. Question
Hieronder vind je de verschillende fases van de inhoudelijke begeleiding en een paar situaties.
Verbind hier elke fase met een situatie.Sort elements
- De fase van kennis verwerven
- De fase van kennis verdiepen
- De fase van kenniscreatie
-
Situatie: Als e-coach treed je eerder op als ‘model’ en kan je bv. zelf activiteiten voordoen.
-
Situatie: Geleidelijk evolueer je van 'model' naar een echte rol als ‘coach’, waarin je bv. je cursisten kan aanzetten tot nadenken over de theorie aan de hand van een complexe vraag.
-
Situatie: In deze fase kan je als coach je cursisten aansporen tot inhoudelijk zinvolle en kritische bijdragen.
Correct
Goed geantwoord!
Hou er wel rekening mee dat de overgang van ‘model’ naar ‘coach’ niet strikt te onderscheiden is in tijd, de overgang wordt bepaald door allerlei factoren (groepsdynamiek, het stuk leerstof, de opdracht…) Wanneer het een beetje stroef loopt, treed je beter meer op als ‘model’, wanneer echter alles goed verloopt, dan treed je eerder op als ‘coach’. Let er wel op dat je niet te lang als ‘model’ fungeert, want dan worden de cursisten niet meer uitgedaagd. De cursisten moeten uiteindelijk komen tot actieve participatie en kritische reflectie.
Incorrect
Dit klopt niet, misschien overlees je best nog eens de theorie.
In de fase van kennis verwerven, zal de e-coach eerder optreden als ‘model’ en bv. zelf activiteiten voordoen.
In de fase van kennis verdiepen, zal de begeleider geleidelijk evolueren van ‘model’ naar een echte rol als ‘coach’, waarin hij bv. de cursisten kan aanzetten tot nadenken over de theorie aan de hand van een complexe vraag.
In de fase van kenniscreatie, zal de coach cursisten aansporen tot inhoudelijk zinvolle en kritische bijdragen.
-
Question 6 of 8
6. Question
Bij het inhoudelijk begeleiden van de cursist kunnen we 3 fases onderscheiden die in elkaar overlopen.
Koppel elke fase aan een interventie die bij die fase past.
Sort elements
- Kennis verwerven
- Kennis verdiepen
- Kennis creëren
-
Interventie: Je zorgt ervoor dat je cursisten gemakkelijk toegang hebben tot het cursusmateriaal, relevante informatiebronnen en medecursisten.
-
Interventie: Je gaat de cursisten aanzetten tot nadenken over de theorie a.d.h.v. een complexe vraag.
-
Interventie: Je ondersteunt en faciliteert de leerprocessen in plaats van ze inhoudelijk te sturen.
Correct
Dat klopt.
In de theorie bij het onderdeel ‘fases van begeleiding’ vind je nog andere types interventies per fase.
Incorrect
Hier heb je je helaas vergist. De juiste koppeling is deze:
Bij het kennis verwerven zorgt de coach ervoor dat de cursisten gemakkelijk toegang hebben tot het cursusmateriaal, relevante informatiebronnen en medecursisten.
Bij het kennis verdiepen zal de coach de cursisten aanzetten tot nadenken over de theorie a.d.h.v. een complexe vraag.
Bij het kennis creëren ondersteunt en faciliteert de coach de leerprocessen in plaats van ze inhoudelijk te sturen.
In de theorie bij het onderdeel ‘fases van begeleiding’ vind je nog andere types interventies per fase.
-
Question 7 of 8
7. Question
Bij het begeleiden van onderwijsactiviteiten kan je verschillende rollen vervullen. Binnen welke rol situeren zich de onderstaande uitspraken? Verbind ze met elkaar.
Sort elements
- Organisatorische rol
- Sociale rol
- Pedagogisch/inhoudelijke rol
-
"Goedemiddag iedereen, ik ben Ann Van De Walle, ik kom uit Zwalm. Ik zal jullie begeleiden bij deze cursus, en ben elke dag op het forum bereikbaar van 10u tot 16u voor al jullie vragen en opmerkingen."
-
"Dat is een heel goed opmerking, Jan. Wat denken jullie hiervan, Fons en Heidi?"
-
"In eerdere reacties over je werkstuk, heb je het erover gehad dat de onderwijsdeskundige in dit project geen projectmanager is. Dit is in tegenspraak met de verschillende taken die je aangeeft voor een onderwijsdeskundige, nl. het bewaken van de voortgang van het project en de tijdsbesteding."
Correct
Dat heb je goed gedaan.
In de organisatorische rol ligt de nadruk inderdaad op het maken van praktische afspraken.
In de sociale rol is het belangrijk om de cursisten te motiveren en participatie aan te moedigen.
In de pedagogisch/inhoudelijke rol ligt de nadruk uiteraard op inhoudelijke feedback en begeleiding.
Incorrect
Hier heb je de bal helaas mis geslagen.
Als je de theorie er nog even op naleest, kom je zeker tot een goed antwoord. Hier alvast een korte omschrijving van de verschillende rollen:
In de organisatorische rol ligt de nadruk op het maken van praktische afspraken.
In de sociale rol is het belangrijk om de cursisten te motiveren en participatie aan te moedigen.
In de pedagogisch/inhoudelijke rol ligt de nadruk uiteraard op inhoudelijke feedback en begeleiding.
-
Question 8 of 8
8. Question
De bedoeling van de pedagogisch/inhoudelijke begeleiding is dat de beoogde leerdoelen worden bereikt, hierin kunnen we 3 fases onderscheiden die in elkaar overlopen.
Zet deze fases in de juiste volgorde.
-
De fase van kennis verwerven
-
De fase van kennis verdiepen
-
De fase van kenniscreatie
Correct
Inderdaad, deze volgorde is correct.
In de eerste fase van kennis verwerven zorg je er vooral voor dat je cursisten gemakkelijk toegang hebben tot het cursusmateriaal, relevante informatiebronnen en tot hun medecursisten.
In de tweede fase van kennis verdiepen ligt de nadruk eerder op de relatie tussen het cursusmateriaal en de toepassing ervan (bv. in de beroepspraktijk of in een rollenspel, etc ).
In de derde fase van kenniscreatie ondersteun en faciliteer je als coach de leerprocessen in plaats van ze inhoudelijk te sturen.
Incorrect
Spijtig, maar hier zit je fout, de correcte volgorde is deze:
In de eerste fase van kennis verwerven zorg je er vooral voor dat je cursisten gemakkelijk toegang hebben tot het cursusmateriaal, relevante informatiebronnen en tot hun medecursisten.
In de tweede fase van kennis verdiepen ligt de nadruk eerder op de relatie tussen het cursusmateriaal en de toepassing ervan (bv. in de beroepspraktijk of in een rollenspel, etc ).
In de derde fase van kenniscreatie ondersteun en faciliteer je als coach de leerprocessen in plaats van ze inhoudelijk te sturen.
-