Pedagogische/inhoudelijke rol
Uiteraard dien je als e-coach over een goede dosis vakinhoudelijke kennis, vaardigheden en attitudes te beschikken, net zoals bij een cursus in een niet-digitale omgeving. Dit is een absolute voorwaarde om passende leeractiviteiten voor je cursisten te kunnen ontwerpen en deze adequaat te begeleiden. Een goede vakinhoudelijke attitude houdt in dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied en de vakliteratuur goed bijhoudt. Als e-coach betekent dit dat je je oriënteert op digitale leerstof: websites, digitale video- of audiofragmenten, digitale archieven, digitale games, etc. Deze kan je dan integreren in de digitale leeromgeving.
De bedoeling van de inhoudelijke begeleiding is dat de beoogde leerdoelen worden bereikt. Hierin kunnen we 3 fases onderscheiden die in elkaar overlopen.
In de eerste fase zal je cursist voornamelijk kennis en vaardigheden verwerven.
In de tweede fase wordt gefocust op kennis en vaardigheden verdiepen
In de derde fase gaat het om kennis en vaardigheden creatie door je cursisten.
Als e-coach treed je in de eerste fase eerder op als ‘model‘, waarbij je dan geleidelijk evolueert naar een echte rol als ‘coach’ in de tweede en derde fase.