Soorten feedback
Eén van de belangrijkste taken van een goeie lesgever is dat hij systematisch corrigeert. Je cursisten maken fouten, soms erg veel fouten… Het is natuurlijk niet nodig om elke fout te corrigeren, dat heeft een erg ontmoedigend effect. Toch blijft het belangrijk om regelmatig feedback te geven!
Uiteraard is feedback veel meer dan enkel het corrigeren van fouten. Je cursisten willen graag weten wat hun sterktes en zwaktes zijn, wat ze kunnen doen om verder vooruitgang te boeken, hoe en welke vorderingen ze maken en hiervoor regelmatig een schouderklopje ontvangen!
Dit is belangrijk bij elke vorm van feedback, maar geldt bij uitstek voor online feedback.
We onderscheiden een aantal soorten feedback. Het gaat er niet om een keuze te maken tussen de verschillende soorten, maar die net te combineren, te integreren en af te wisselen. Focus je bijvoorbeeld niet op enkel corrigerende feedback, maar geef ook een globale evaluatie en zet je cursisten aan om een stapje verder te gaan. Hou hierbij ook rekening met de persoonlijkheid van je cursisten: sommigen hebben meer nood aan een bepaalde vorm van feedback. Het is dan ook belangrijk dat je je bewust bent van deze verschillende soorten feedback en het mogelijk effect op je cursist.