Quiz samenvatting
0 van 7 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
Informatie
Met deze oefening kan je bekijken in hoeverre je de inhoud van deze module hebt begrepen. Als er nog ergens hiaten zitten, kan je in de theorie die snel opvullen.
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
Tijd voorbij
Categorieën
- Niet gecategoriseerd 0%
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 7
1. Vraag
Waar of niet waar?
Als eerste digitale taak geef je best een uitgebreide taak die veel tijd inneemt. Zo leert je cursist veel tijd uit te trekken voor de taken.Correct
Inderdaad niet waar. Je begint dus best met een kleine taak. Zo kunnen je cursisten eerst wennen aan het principe van het online uitvoeren van taken. Als er dan problemen of bezorgdheden opduiken, kan je als lesgever snel ingrijpen, voor je cursist veel tijd verliest, gedemotiveerd raakt, en eventueel bij volgende online opdrachten een grotere weerstand heeft!
Incorrect
Als je er goed over nadenkt, was deze stelling niet waar.
Je begint best met een kleine taak. Zo kunnen je cursisten eerst wennen aan het principe van het online uitvoeren van taken. Moesten er dan problemen of bezorgdheden opduiken, kan je als lesgever snel ingrijpen, voor je cursist veel tijd verliest, gedemotiveerd raakt, en eventueel bij volgende online opdrachten een grotere weerstand heeft! -
Vraag 2 van 7
2. Vraag
Kies het juiste antwoord.
Hoe kan je een ‘ongewild ongelimiteerd’ profiel ondersteunen om toch digitaal te leren?
Correct
Zeer goed.
Cursisten met dit profiel willen wel, maar hebben niet de nodige infrastructuur om digitaal te leren. Je kan hen ondersteunen door zelf voor het nodige materiaal te zorgen (pc op afbetaling, uitleen-pc, computerlokaal ter beschikking stellen,…) of door hen pistes aan te reiken om aan het materiaal te komen.
Incorrect
Denk nog eens goed na.
Cursisten met dit profiel willen wel, maar hebben niet de nodige infrastructuur om digitaal te leren. Je kan hen ondersteunen door zelf voor het nodige materiaal te zorgen (pc op afbetaling, uitleen-pc, computerlokaal ter beschikking stellen,…) of door hen pistes aan te reiken om aan het materiaal te komen.
Hint
Ter info: iemand met dit profiel wil wel graag digitaal leren, maar kan door omstandigheden niet of nauwelijks op internet.
-
Vraag 3 van 7
3. Vraag
Kies het juiste antwoord.
Hoe kan je een ‘ploeterende volhouder’ profiel ondersteunen om toch digitaal te leren?
Correct
Dat klopt.
‘Ploeterende volhouders’ zijn wel gemotiveerd, hebben de nodige technische voorzieningen en kunnen er wel (beperkt) mee werken, maar ze hebben veel nood aan herhaling. Bij deze profielen zal je als lesgever ook veel geduld aan de dag moeten leggen, en kan je best zorgen voor gebruiksvriendelijke, intuïtieve technologie.Incorrect
In de theorie haalden we aan dat ‘Ploeterende volhouders’ wel gemotiveerd zijn, de nodige technische voorzieningen hebben en er wel (beperkt) mee kunnen werken, maar ze hebben veel nood aan herhaling. Bij deze profielen zal je als lesgever ook veel geduld aan de dag moeten leggen, en kan je best zorgen voor gebruiksvriendelijke, intuïtieve technologie. Kijk er nog even de theorie op na, voordat je verder werkt.
Hint
Ter info: iemand met dit profiel wil wel graag digitaal leren, maar heeft geen aanleg voor het omgaan met computers en internet
-
Vraag 4 van 7
4. Vraag
Kies het juiste antwoord.
De principes van Universal Design Learning kunnen je helpen …
Correct
Zeer goed.
Incorrect
Kijk even bij Universal Design for Learning om te begrijpen waarom je beter een ander antwoord had gekozen.
-
Vraag 5 van 7
5. Vraag
Waar of niet waar:
Je probeert als lesgever zo veel mogelijk de technische problemen op te lossen.
Correct
Juist. Dit is natuurlijk afhankelijk van de afspraken in je organisatie, maar indien mogelijk, is het beter iemand aan te wijzen die bij technische problemen ondersteuning kan bieden, zodat je als lesgever je op je hoofdtaak (lesgeven) kan concentreren.
Andere ideeën:
– technische problemen zo veel mogelijk voorkomen door je technologie goed te laten testen op voorhand
– een FAQ opstellen
– technische vereisten op voorhand te communiceren en te laten controlerenIncorrect
Als je zelf de meeste technologische problemen probeert op te lossen, zal er vermoedelijk niet zoveel tijd meer overschieten om inhoudelijk te begeleiden. In de theorie van deze module vind je hierover nog wat meer duiding.
-
Vraag 6 van 7
6. Vraag
Waar of niet waar:
Zorg voor een afwisselende lay-out van je e-learningcursus: het is beter elke pagina een andere structuur te geven dan telkens een gelijkaardige – dit is afwisselender en houdt je cursisten alert.
Correct
Goed zo!
Het is net belangrijk dat je cursus een duidelijke, herkenbare structuur en design heeft: zo weten je cursisten sneller hun weg te vinden in jouw cursus.
Tips:
– Binnen je organisatie kan je een structuur afspreken of een template gebruiken.
– Je kan enkele cursisten/collega’s/… die minder computervaardig zijn feedback laten geven om na te gaan of je cursus voldoende gestructureerd is.Incorrect
De andere keuze was beter geweest, omdat het net belangrijk is dat je cursus een duidelijke, herkenbare structuur en design heeft: zo weten je cursisten sneller hun weg te vinden in jouw cursus.
-
Vraag 7 van 7
7. Vraag
Kies het juiste antwoord.
Let op voor deze ‘valkuil’ bij digitale didactiek:
ICT hoort steeds een … te zijn!
Correct
Mooi zo. ICT hoort inderdaad het middel te zijn waarmee je je leerdoelen (en dus resultaten van een leerproces) bereikt. Je hoeft niet kost wat het kost ICT te gebruiken als het je niet helpt je doelstellingen beter/sneller/efficiënter/makkelijker/… te bereiken.
Incorrect
Als je de theorie nog eens goed doorneemt, dan zal je merken dat ICT het middel hoort te zijn waarmee je je leerdoelen (en dus resultaten van een leerproces) bereikt. Je hoeft niet kost wat het kost ICT te gebruiken als het je niet helpt je doelstellingen beter/sneller/efficiënter/makkelijker/… te bereiken.