Quiz-summary
0 of 2 questions completed
Questions:
- 1
- 2
Information
Welkom
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading...
You must sign in or sign up to start the quiz.
You have to finish following quiz, to start this quiz:
Results
Time has elapsed
Categories
- Not categorized 0%
-
Hopelijk heb je iets opgestoken van deze oefeningen. Bekijk zeker nog eens de theorie mocht er iets nog niet helemaal duidelijk zijn.
- 1
- 2
- Answered
- Review
-
Question 1 of 2
1. Question
“Bestudeer deze situatie en beeld je in dat jij de lesgever van deze cursisten bent. Hoe zou je het beste kunnen reageren om hun bezorgdheden op te vangen? Denk aan de tips uit de theorie!
Denk er bij jezelf over na of schrijf je tips uit, en klik dan hier om het modelantwoord te zien.”
Fabienne: “Sorry hoor, maar ik heb echt geen tijd om online oefeningen te maken… Ik heb al een voltijdse job, en daarbuiten volg ik deze cursus, en ik heb ook nog een gezin en een huishouden waar ik voor moet zorgen. Ik weet echt niet wanneer ik nog tijd heb om de cursus door te nemen. Ik moet de cursus voor mijn job volgen, maar ik denk niet dat ik van mijn baas tijdens de werkuren op de online cursus mag werken hoor…”Correct
– Communiceer duidelijk wat je verwacht en hoeveel tijd dit zal innemen. Mogelijks heeft de cursiste een verkeerd beeld van de tijdsinvestering die je vraagt, en kan ze bijvoorbeeld wel wekelijks een halfuurtje inplannen?
– Maak haar duidelijk waarom het belangrijk is dat ze het online gedeelte van de cursus ook doet, wat het bedoeling is en waar de meerwaarde ligt, waarom je bepaalde delen online doet,… Dit helpt haar het nut ervan te begrijpen en dan wordt het wellicht makkelijker voor haar om hiervoor tijd vrij te maken.
– Help deze cursist de ‘online leermomenten’ in te plannen. Dat kan je heel concreet doen, met de agenda van de cursiste erbij. Noteer de momenten ook eventueel in je eigen agenda, zodat je een herinnering kan sturen, of een leuke aanmoedigende boodschap op het moment zelf,…
– Indien mogelijk, spreek de verantwoordelijke (‘baas’) van deze cursiste aan en probeer een afspraak te maken om het digitale leren tijdens de werkuren mogelijk te stimuleren. Vaak staan leidinggevenden hier niet bij stil, maar mogelijks staan ze er wel voor open!Incorrect
– Communiceer duidelijk wat je verwacht en hoeveel tijd dit zal innemen. Mogelijks heeft de cursiste een verkeerd beeld van de tijdsinvestering die je vraagt, en kan ze bijvoorbeeld wel wekelijks een halfuurtje inplannen?
– Maak haar duidelijk waarom het belangrijk is dat ze het online gedeelte van de cursus ook doet, wat het bedoeling is en waar de meerwaarde ligt, waarom je bepaalde delen online doet,… Dit helpt haar het nut ervan te begrijpen en dan wordt het wellicht makkelijker voor haar om hiervoor tijd vrij te maken.
– Help deze cursist de ‘online leermomenten’ in te plannen. Dat kan je heel concreet doen, met de agenda van de cursiste erbij. Noteer de momenten ook eventueel in je eigen agenda, zodat je een herinnering kan sturen, of een leuke aanmoedigende boodschap op het moment zelf,…
– Indien mogelijk, spreek de verantwoordelijke (‘baas’) van deze cursiste aan en probeer een afspraak te maken om het digitale leren tijdens de werkuren mogelijk te stimuleren. Vaak staan leidinggevenden hier niet bij stil, maar mogelijks staan ze er wel voor open! -
Question 2 of 2
2. Question
“Bestudeer deze situatie en beeld je in dat deze lesgever een collega van je is. Hij vraagt jouw raad om met deze situatie om te gaan. Wat zou je hem als tips kunnen geven? Denk aan de theorie!
Denk er bij jezelf over na of schrijf je tips uit, en klik dan hier om het modelantwoord te zien.”
Jonas: “Zeg, ik start binnenkort met lesgeven aan een nieuwe groep cursisten, maar het is de eerste keer dat ik via het internet ga lesgeven: het wordt een soort webinar. Ik heb namelijk cursisten uit allerlei landen, dus face-to-face afspreken wordt wat moeilijk… Ik heb er best wel zin in, maar ik lig wel wakker van al die technische dingen waarmee ik rekening moet houden. Ik ben dan wel geen leek, ik kan met internet werken en zo, maar de tool die we voor het webinar gaan gebruiken, heb ik nog nooit gebruikt… Ik ken hem zelfs niet, de directie heeft me gewoon gevraagd hiermee te werken, en nu ben ik echt bang om af te gaan bij mijn cursisten…”
Correct
– Misschien kan je op voorhand al eens ‘oefenen’ met de tool: zet met een collega of een paar collega’s eens een ‘proef’webinar op en laat hen feedback geven, zowel op de tool zelf als op de manier waarop je instructies geeft, uitleg,… Bij voorkeur heb je een ‘gemengde’ testgroep, met mensen die de tool nog niet kennen, en eventueel mensen die er wel al mee gewerkt hebben en je tips kunnen geven.
– Zoek al eens op, eventueel bij de Frequently Asked Questions van de tool zelf, wat de meest voorkomende technische problemen zijn, en probeer hier op voorhand een oplossing voor te vinden. Stel eventueel je eigen FAQ op, en zet deze online of stuur deze alvast door naar je cursisten.
– Zorg dat je cursisten ruim op voorhand weten welke hardware en software ze nodig hebben, zo komen ze niet voor verrassingen te staan.
– Eventueel zet je al een ‘technische’, voorbereidende sessie op met je cursisten, waarbij ze nog geen les krijgen, nog geen inhoudelijke instructies, maar waarbij je wel kan controleren of iedereen kan inloggen, je kan horen,…
Incorrect
– Misschien kan je op voorhand al eens ‘oefenen’ met de tool: zet met een collega of een paar collega’s eens een ‘proef’webinar op en laat hen feedback geven, zowel op de tool zelf als op de manier waarop je instructies geeft, uitleg,… Bij voorkeur heb je een ‘gemengde’ testgroep, met mensen die de tool nog niet kennen, en eventueel mensen die er wel al mee gewerkt hebben en je tips kunnen geven.
– Zoek al eens op, eventueel bij de Frequently Asked Questions van de tool zelf, wat de meest voorkomende technische problemen zijn, en probeer hier op voorhand een oplossing voor te vinden. Stel eventueel je eigen FAQ op, en zet deze online of stuur deze alvast door naar je cursisten.
– Zorg dat je cursisten ruim op voorhand weten welke hardware en software ze nodig hebben, zo komen ze niet voor verrassingen te staan.
– Eventueel zet je al een ‘technische’, voorbereidende sessie op met je cursisten, waarbij ze nog geen les krijgen, nog geen inhoudelijke instructies, maar waarbij je wel kan controleren of iedereen kan inloggen, je kan horen,…