“Hallo, ik ben Theo en ik ben tweeënvijftig jaar. Enkele maanden geleden verloor ik door een herstructurering mijn job als bediende in een bankkantoor en werd ik werkloos. Ik wilde niet bij de pakken blijven zitten en schreef me in voor een online cursus ‘Solliciteren’, die mijn dochter voor mij op het internet had gevonden. Die cursus leek me vooral interessant omdat ik in die periode ook net mijn been gebroken had, en dus niet de deur uit kon om naar een les te gaan – via internet was het dus een stuk gemakkelijker, hoewel ik liever echte lessen had gevolgd. Ik betrouwde het eerst niet echt… Ik ben niet zo’n fan van het internet: ik gebruik het wel natuurlijk, maar hele avonden surfen, da’s echt niets voor mij! De cursus ‘Solliciteren’ was op zich wel interessant: er stond heel veel informatie in, en ik heb enkele nuttige tips geleerd over hoe ik mijn CV kan verbeteren, maar pffffft… ik moest telkens honderd keer klikken voor ik vond wat ik zocht. Overal stonden links naar andere websites, filmpjes, er kwamen allemaal verschillende ingewikkelde programma’s bij kijken die ik moest installeren,… Het bleek ook niet alleen over solliciteren te gaan, maar ook over omgaan met collega’s, functioneringsgesprekken,… Gelukkig heeft mijn dochter, die in het onderwijs staat en veel met de computer werkt, mij uitgelegd waar ik moest klikken, want alleen was het mij misschien niet gelukt. Wat ik jammer vond, was dat er niemand was van de cursus zelf, die mijn vragen kon beantwoorden. Volgende keer schrijf ik me terug in voor een klassikale les, dat is toch eenvoudiger voor mij…”
Lees de getuigenis van Theo. Welk(e) proble(e)m(en) detecteer je? Denk er even over na en klik dan onderaan om het antwoord te lezen.
Klik hier voor het antwoord
Theo heeft het profiel van een Selectieve Kleinverbruiker of een Tevreden Traditionalist, en in die zin was de cursus niet praktisch en gebruiksvriendelijk genoeg voor hem (zowel qua structuur als technisch). De lesgever is wellicht ook in de valkuilen getrapt van het ‘te veel informatie willen geven’, ‘te veel doelen tegelijk willen behalen’, ….